CLB Nieuws november - december 2024

Controlekaart C3.2A vanaf 1 januari 2025 verplicht digitaal Tot 1 januari 2025 is het mogelijk de elektronische kaart te gebruiken wanneer dat is voorzien in een cao of arbeidsreglement of als de werkgever daarover een akkoord heeft gesloten met de werknemer. Nieuw? Vanaf 1 januari 2025 moet iedere werknemer, uitgezonderd de sector van de sociale werkplaatsen, de beschutte werkplaatsen en de maatwerkbedrijven, bij tijdelijke werkloosheid verplicht gebruik maken van een elektronische controlekaart. De elektronische controlekaart is voordelig voor de werkgever. De werkgever heeft immers minder administratie aangezien hij de kaarten niet meer moet afleveren aan de werknemer en ook niet meer moet inschrijven in een (elektronisch) validatieboek (bij werkloosheid wegens slecht weer of om economische redenen). Voor de werknemers is het dan weer belangrijk om de controlekaart steeds tijdig en correct in te vullen. De elektronische controlekaart zorgt er immers voor dat de RVA steeds zal kunnen controleren wanneer de kaart juist werd ingevuld (lees: al dan niet voor het begin van de arbeidsprestaties). De werknemer krijgt toegang tot de elektronische controlekaart via de portaalsite van de sociale zekerheid (Controlekaart tijdelijke werkloosheid - Sociale Zekerheid (socialsecurity.be)) of via de app eC32. Uitzonderingen? Er zijn twee tijdelijke uitzonderingsmogelijkheden, in principe tot 30 juni 2025, maar mogelijk één keer verlengbaar tot niet later dan 31 december 2025: 1) De werkgever kan de elektronische controlekaart weigeren maar moet dit gemotiveerd aanvragen bij de RVA vóór de eerste werkloosheidsdag in 2025. Deze uitzondering kan maar worden toegestaan voor een (verlengbare) periode van 3 maanden. 2) De werknemer kan de elektronische controlekaart ook weigeren wanneer hij hiervan nog nooit gebruik heeft gemaakt en verder wil werken met een papieren kaart. De werknemer moet hiervoor wel enkele formaliteiten voldoen. Zo moet de werknemer de aanvraag aangetekend of tegen ontvangstbewijs meedelen aan de werkgever en aanvragen bij de RVA uiterlijk de 30ste dag die volgt op de maand waarin de eerste werkloosheidsdag van 2025 gelegen is. De aanvraag van de werknemer moet, in tegenstelling tot die van de werkgever, niet worden gemotiveerd en wordt slechts voor een (verlengbare) periode van 3 maanden toegestaan. Praktisch Wij zullen geen papieren controlekaarten meer afleveren vanaf januari 2025. Indien je een uitzonderingsmogelijkheid toepast, dien je ons te verwittigen zodat wij voor jou wel nog papieren controlekaarten kunnen afleveren. SOCIAAL SECRETARIAAT 7

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3