“Vereenvoudiging” opzegregels verzekeringscontracten niet-leven voor “consumenten” Op 1 oktober 2024 veranderen de opzeggingsregels voor verzekeringspolissen Niet-Leven in navolging van de Wet van 9 oktober 2023. Doel van deze wet is een vereenvoudiging van/het makkelijker maken van opzeggen van verzekeringscontracten voor de ‘consument’. Waarover gaat dit? 1. VERKORTING VAN DE OPZEGGINGSTERMIJN VAN 3 NAAR 2 MAANDEN VOOR DE VERZEKERINGNEMER De opzeggingstermijn vermindert van 3 naar 2 maanden als de verzekeringnemer zich tegen de stilzwijgende verlenging van de polis verzet. Voor een aantal verzekeringen geldt de bestaande opzeggingstermijn van 3 maanden nog als ‘uitzondering’. Dit gaat bvb. over een verzekering arbeidsongevallen, brand speciale risico’s… De nieuwe regeling geldt voor polissen met een aanvangsdatum vanaf 01/10/2024 en voor bestaande polissen vanaf de eerstkomende hoofdvervaldag na 01/10/2024. De termijn voor opzegging tegen de hoofdvervaldag voor de verzekeringsmaatschappij blijft 3 maanden. 2. NIEUW OPZEGGINGSRECHT TE ALLEN TIJDE VOOR DE CONSUMENT Verzekeringnemers die consument zijn, kunnen vanaf 01/10/2024 hun polis op elk ogenblik opzeggen zodra de polis minstens één jaar in voege is geweest. De opzeggingstermijn van deze ‘opzegging ten allen tijde’ is 2 maanden. Wie is een consument? Een consument is een natuurlijk persoon die een polis neemt voor privédoeleinden of deels voor privérisico’s en deels voor handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsrisico’s. Alle verzekeringen die door een rechtspersoon genomen worden, zijn per definitie uitgesloten van dit nieuwe opzeggingsrecht. Het opzeggingsrecht ‘te allen tijde’ geldt dus niet voor verzekeringen die uitsluitend voor handels-, bedrijfs-, ambachts- of beroepsactiviteiten bedoeld zijn. Ook deze nieuwe regeling geldt voor polissen met een aanvangsdatum vanaf 01/10/2024 en voor bestaande polissen vanaf de eerstkomende hoofdvervaldag na 01/10/2024. 3. AANGETEKENDE OPZEGGING Een verzekeringspolis kun je voortaan opzeggen via een aangetekende zending. Een aangetekende zending omvat zowel een aangetekende brief per post als een elektronische aangetekende zending. Let wel, om rechtsgeldig te zijn, moet een elektronische aangetekende zending verstuurd worden via een gekwalificeerde dienst voor elektronische bezorging. Meer uitleg over deze elektronisch aangetekende zending vindt u via de link hieronder op de site van FOD Economie: Hoe kan ik een document elektronisch ondertekenen en versturen via aangetekende zending? FOD Economie (fgov.be) Hierin vindt u ook de Belgische dienstverleners die deze mogelijkheid aanbieden. De bestaande opzeggingswijzen blijven geldig (deurwaardersexploot, opzegging met ontvangstbewijs). CONCLUSIE Ons inziens is de mogelijkheid tot opzeg er niet eenvoudiger op geworden, want u moet zich veel meer vragen stellen zoals bvb. valt polis niet in het ‘uitzonderingsregime’, is polis afgesloten door een consument of niet, is polis voor privé-doeleinden… Er zijn dus veel meer mogelijkse scenario’s dan vroeger naar opzegtermijnen. Laat je professioneel begeleiden in deze materie door onze afdeling CLB verzekeringen: 011 59 90 62 • verzekeringen@clbgroup.be 21 VERZEKERINGEN
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3