Gids voor de werkgever - Editie 2025

49 Vervolgens wordt het voordeel aangepast in functie van de ouderdom van de wagen: de vastgestelde cataloguswaarde mag worden verminderd met 6% per jaar anciënniteit vanaf de eerste inschrijving van het voertuig, echter zonder dat deze waarde kleiner mag zijn dan 70% van de oorspronkelijke waarde. Periode verstreken sinds de 1e inschrijving van het voertuig (een begonnen maand telt voor een volledige maand) Bij de berekening van het voordeel in aanmerking te nemen percentage van de cataloguswaarde 0 tot 12 maanden 100% 13 tot 24 maanden 94% 25 tot 36 maanden 88% 37 tot 48 maanden 82% 49 tot 60 maanden 76% 61 maanden en meer 70% De breuk 6/7e De kosten verbonden aan het privégebruik van de bedrijfswagen worden gespreid tussen de werknemer en de werkgever. In de berekening van het voordeel van alle aard voor de werknemer wordt gewerkt met de breuk 6/7e. De CO2-coëfficient De basis coëfficiënt bedraagt 5,5% voor een CO2-uitstoot van 59 gram/km voor dieselvoertuigen en 71 gram/km voor voertuigen met een benzine-, LPG- of gasmotor. Als de effectieve uitstoot hoger ligt dan deze referentie-uitstoot, dan wordt de coëfficiënt verhoogd met 0,1 % per gram CO2 (met een maximum van 18%). Als de effectieve uitstoot lager ligt, wordt de coëfficiënt verminderd met 0,1% per gram CO2 (met een minimum van 4%). Voor wagens zonder een CO2-uitstoot (elektrische wagens) geldt steeds het minimumpercentage van 4%. De referentie-CO2-uitstoot wordt jaarlijks bepaald in functie van de gemiddelde CO2-uitstoot over een periode van 12 opeenvolgende maanden die eindigt op 30 september van het jaar voorafgaand aan het belastbaar. De gemiddelde CO2-uitstoot wordt berekend op basis van de nieuw ingeschreven personenwagens. Om het CO2-uitstootgehalte van het voertuig te kennen, telt uitsluitend de informatie zoals beschikbaar bij de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen en zoals deze in principe wordt vermeld op het inschrijvingsbewijs/kentekenbewijs van de wagen. Als de CO2-uitstoot van het voertuig niet gekend is, zal rekening gehouden worden met een forfait van 165 gram/km voor dieselmotoren en van 182 gram/km voor benzine-, LPG- of gasmotoren. Valse plug-in hybride bedrijfswagens Voor alle zogenaamde “valse” plug-in hybride wagens die werden aangekocht, gehuurd of geleased vanaf 1 januari 2018, zal er vanaf 1 januari 2020 rekening gehouden worden met een hogere CO²- uitstoot dan diegene die voor die wagen vermeld wordt op het gelijkvormigheidsattest of inschrijvingsbewijs/kentekenbewijs. Een plug-in hybride wordt als “vals” beschouwd wanneer deze: - Een elektrische batterij heeft waarvan de energiecapaciteit lager is dan 0,5 kWh per 100 kg wagengewicht; OF - Een CO²-uitstoot heeft van meer dan 50 gr/km.

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3