CLB Nieuws september / oktober 2022

Sociaal Secretariaat aan een particulier, inclusief opties en werkelijk betaalde belasting over de toegevoegde waarde, zonder rekening te houden met enige korting, vermindering, rabat of restorno.” Omdat alle voertuigen na verloop van tijd in waarde verminderen, zal er een correctiecoëfficiënt toegepast worden in functie van de ouderdom van de wagen. De cataloguswaarde wordt vermenigvuldigd met een percentage dat is bepaald in de onderstaande tabel, teneinde rekening te houden met de periode die is verstreken vanaf de datum van de eerste inschrijving van het voertuig. Periode verstreken sinds de eerste inschrijving van het voertuig (een begon- nen maand telt voor een volledige maand) Bij de berekening van het voordeel in aanmerking te nemen percentage van de cataloguswaarde van 0 tot 12 maanden 100% van 13 tot 24 maanden 94% van 25 tot 36 maanden 88% van 37 tot 48 maanden 82% van 49 tot 60 maanden 76% vanaf 61 maanden 70% Het voordeel in natura mag voor het inkomstenjaar 2022 nooit minder bedragen dan € 1.400 per jaar. Wanneer het voertuig niet kosteloos ter beschikking wordt gesteld, kan het forfaitair geraamde voordeel worden verminderd met de tegemoetkoming van de werknemer. De werknemer geniet daarnaast ook van een fiscale vrijstelling van maximum € 430 per jaar (voor het inkomstenjaar 2022) wanneer hij opteert voor het stelsel van de forfaitaire beroepskosten en de wagen ook effectief gebruikt voor zijn woon-werkverplaatsingen. De toekenning van een tankkaart vormt tenslotte geen afzonderlijk voordeel van alle aard waarop de werknemer zal worden belast. 2.2 Plug-in hybride wagens * Sinds 1 januari 2020 is de berekening van het voordeel van alle aard voor de plug-in hybride wagens gewijzigd. Er werd immers vastgesteld dat de CO 2 -uitstoot die aan deze voertuigen wordt toegeschreven te ver afwijkt van de werkelijke uitstoot ten gevolge van het eigenlijk verbruik, omdat de energiecapaciteit van de elektrische batterij onvoldoende is. Bij de berekening van het voordeel van alle aard wordt daarom voortaan rekening gehouden met een CO 2 -uitstoot die nauwer aansluit bij de werkelijke CO 2 -uitstoot van het voertuig. Het gaat om voertuigen (ook genaamd: ‘valse’ hybridevoertui- gen) die aan de volgende cumulatieve voorwaarden voldoen: • vanaf 1 januari 2018 aangekochte, geleasede of gehuurde oplaadbare hybridevoertuigen (zogenaamde plug-in hybrides ), EN; - ofwel uitgerust zijn met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht; - ofwel een uitstoot hebben van meer dan 50 gram CO 2 per kilometer. De nieuwe forfaitaire berekening is daarom niet van toepassing op: • een full hybridevoertuig waarbij de elektrische batterij uitsluitend door middel van de verbrandingsmotor en/of remenergie wordt opgeladen; • een plug-in hybride voertuig aangekocht, geleased of gehuurd vóór 1 januari 2018; • een plug-in hybride voertuig aangekocht, geleased of gehuurd vanaf 1 januari 2018 dat is uitgerust met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft gelijk aan of meer dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht EN dat een uitstoot heeft van minder dan 50 gram CO 2 per kilometer. Voor de zogenaamde ‘valse’ hybride voertuigen moet bij de berekening van het voordeel van alle aard de in aanmerking te nemen CO 2 -uitstoot gelijk zijn aan deze van ‘het overeenstemmende voertuig’ dat voorzien is van een motor die uitsluitend gebruik maakt van dezelfde brandstof. Het koninklijk besluit van 5 september 2019 legt de eigenschappen vast van het overeenstemmende voertuig. De technische gegevens vermeld op het gelijkvormigheidsattest van het voertuig gelden hierbij als uitgangspunt. *Een ‘oplaadbaar hybridevoertuig’ (of hybride plug-in) is een voertuig dat is uitgerust met zowel een brandstofmotor als een elektrische batterij die opgeladen kan worden via een aansluiting op een externe energiebron buiten het voertuig. Dat laatste is enkel het geval wanneer de tankkaart samen met een bedrijfswagen ter beschikking wordt gesteld aan de werknemer. 6

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3