CLB Nieuws november / december 2022
Sociaal Secretariaat De werkgever heeft de keuze om de kosten verbonden aan het opladen van de wagen al dan niet ten laste te nemen. Opteert de werkgever hiervoor dan heeft hij de volgende mogelijkheden: • De werkgever betaalt de laadpaal en neemt de elektriciteit voor het opladen van de wagen ten laste via een rechtstreeks contract met een leverancier (gescheiden facturatie – Split billing); • Dewerkgever betaalt de laadkabel en betaalt de elektriciteit die nodig is voor het opladen van de bedrijfswagen. Via de laadkabel moet een duidelijk onderscheid kunnen worden gemaakt tussen het elektriciteitsverbruik voor het opladen van de bedrijfswagen en het algemene verbruik van de werknemer. De werkgever sluit dan opnieuw een rechtstreeks contract met een leverancier (gescheiden facturatie – Split billing); • De werkgever kan de werknemer ook toestaan om zijn bedrijfsvoertuig op te laden aan een oplaadpunt op het bedrijfsterrein of hij kan een oplaadkaart verstrekken die kan worden gebruikt bij openbare oplaadpunten; • De werkgever kan ook nog de kosten van de huishoudelijke elektriciteit die nodig is voor het opladen van de bedrijfswagen ten laste nemen via een netto terugbetaling van een onkostenvergoeding. In dat geval sluit de werknemer zelf een contract voor de levering van de elektriciteit en betaalt hij zijn facturen persoonlijk. De werkgever betaalt dan best de werkelijke kosten terug voor het opladen van de wagen. De terugbetaling van een maandelijks forfaitair bedrag is immers tot op heden niet aan te raden. 5. Carpolicy Het gebruik van de bedrijfswagen, het laden (inclusief de installatie van een laadpaal of de terbeschikkingstelling van een laadkabel) en de afspraken hieromtrent wordt best schriftelijk vastgelegd via een carpolicy die de werknemer voor akkoord moet ondertekenen. In deze moeilijke tijden is ondernemer zijn, een bedrijf leiden of een team van medewerkers aansturen soms hard en confronterend. Af en toe heeft u geen keuze en dienen medewerkers het bedrijf te verlaten om de toekomst te waarborgen. Dit zijn uiteraard aartsmoeilijke beslissingen. Weet dat u bij Passion Works Better! terecht kan voor een kwalitatieve en efficiënte opvolging van het outplacementtraject van uw ontslagen medewerker. Zij garanderen een topservice waarbij hun ervaren collega’s de medewerker(s) op een empathische manier opvangen en begeleiden naar een nieuwe job. Meer informatie? Nood aan ondersteuning? Aarzel niet om contact op te nemen. Experten Floor Haspeslagh en Paulien Vaes helpen u graag verder. floor@passionworks.be paulien@passionworks.be Herk-de-Stad Pater Vanwingplein 1 bus 2 - 013 42 00 00 Diepenbeek Varkensmarkt 25 - 011 36 41 00 Alken Stationsstraat 108 - 011 49 46 80 Beringen Koerselsesteenweg 44 A - 011 94 89 00 Spring gerust eens binnen! Outplacementtraject: uw ex-medewerker in goede handen 6
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3