CLB Nieuws november / december 2022

Klokkenluidersrichtlijn: wat moet u als werkgever doen? In 2019 besliste Europa om een bescherming te voorzien voor klokkenluiders die inbreuken op het Unierecht melden. De minimumnormen van deze bescherming zijn opgenomen in de EU-richtlijn 209/1937. België diende deze richtlijn vóór 17 december 2021 om te zetten naar nationaal recht, maar samen met heel wat andere EU-lidstaten is België te laat met de omzetting. Minister van Werk Dermagne heeft wel al een wetsontwerp klaar, maar dit was bij het afsluiten van deze nieuwsbrief nog niet gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Omdat de Klokkenluidersrichtlijn een grote impact kan hebben op de organisatie van uw onderneming, geven wij hierna alvast een overzicht van de belangrijkste punten. 1. Voor welke inbreuken? De richtlijn regelt de bescherming van klokkenluiders die (potentiële) inbreuken melden op de EU-wetgeving gelinkt aan onder meer overheidsopdrachten, veiligheid van het vervoer, consumentenbescherming, volksgezondheid, bescherming van privacy en persoonsgegevens, enz. De lidstaten hebben de mogelijkheid om deze bescherming nog uit te breiden. In het wetsontwerp van minister Dermagne worden ook de klokkenluiders die sociale en fiscale fraude melden, beschermd. 2. Welke meldingskanalen? Intern meldingskanaal Ondernemingen met 50 werknemers of meer zullen een intern meldingskanaal moeten opzetten. In ondernemingen vanaf 250 werknemers moet de klokkenluider een anonieme melding kunnen doen. Het intern meldingskanaal moet aan de volgende voorwaarden voldoen: • klokkenluiders moeten de mogelijkheid hebben om zowel schriftelijk als mondeling een melding te doen. Een fysieke afspraak moet ook mogelijk zijn binnen een redelijke termijn; • het kanaal moet op een veilige manier ontworpen, opgezet en beheerd worden. Niet-gemachtigde personen mogen geen toegang hebben tot het kanaal; • binnen de 7 dagen na de melding moet de klokkenluider een ontvangstbevestiging krijgen; • binnen de 3 maanden moet de klokkenluider feedback aangaande zijn melding ontvangen. Het is mogelijk om het interne meldpunt uit te besteden aan een gespecialiseerde derde partij. Die zet dan het meldpunt op en zal in naam van de onderneming klachten ontvangen en onderzoeken. Consult 12

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3