Arbeidsongeschiktheid tijdens jaarlijkse vakantie: rechten en plichten van werkgevers en werknemers Tijdens de maanden juli en augustus nemen de meeste werknemers meerdere weken vakantie. Het gebeurt wel eens dat een werknemer tijdens deze dvakantie ziek wordt. Wat zijn dan de regels? 1. VÓÓR 1 JANUARI 2024 Vroeger was het zo dat bij samenloop van ziektedagen en vakantiedagen de “eerste schorsings-oorzaak” primeerde. Dat wil zeggen dat wanneer de werknemer eerst vakantie (eerste schorsingsoorzaak) had genomen en vervolgens ziek (tweede schorsingsoorzaak) werd, de vakantiedagen primeerden en niet werden omgezet in dagen arbeidsongeschiktheid. De geplande vakantie bleef gewoon verderlopen en de vakantiedagen waarop de werknemer ziek was, gingen met andere woorden verloren. 2. NA 1 JANUARI 2024 Sinds 1 januari 2024 zijn de regels veranderd wanneer de werknemer ziek wordt tijdens zijn vakantie. Zo zal de werknemer, die ziek wordt tijdens een periode van jaarlijkse vakantie, zijn vakantiedagen behouden om later op te nemen. De dagen vakantie zullen worden gewijzigd in dagen arbeidsongeschiktheid. De regel dat de eerste schorsingsoorzaak primeerde zal dus niet meer van toepassing zijn ingeval van ziekte tijdens jaarlijkse vakantie. 2.1 VERPLICHTINGEN VAN DE WERKNEMER Opdat de werknemer zijn vakantiedagen kan behouden, moet de werknemer een aantal verplichtingen voldoen. Zo is de werknemer verplicht: 1. de werkgever onmiddellijk op de hoogte te brengen van zijn verblijfsadres indien hij zich niet op zijn thuisadres zou bevinden (bv. indien hij zich in het buitenland bevindt). 2. steeds een geneeskundig getuigschrift voor te leggen aan de werkgever, en dit binnen de 2 werkdagen na het begin van de ziekte (behalve in geval van overmacht). Deze verplichting geldt altijd, t.t.z. ook indien de vrijstelling van ziekteattest voor de eerste dag ziekte van toepassing is (in ondernemingen met minstens 50 werknemers) of zelfs wanneer de werkgever niet uitdrukkelijk vraagt naar de voorlegging van een ziekteattest. Binnen diezelfde termijn moet de werknemer die zijn niet- opgenomen vakantiedagen aansluitend op de lopende vakantieperiode wenst op te nemen, deze vraag meedelen aan de werkgever. De lopende vakantieperiode wordt immers niet automatisch verlengd met de niet opgenomen dagen. Het is pas na uitdrukkelijk akkoord van de werkgever dat de werknemer ook effectief zijn vakantiedagen aansluitend kan opnemen. 12 CONSULT
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3