CLB Nieuws januari / februari 2023

Als trotse IT-partner van CLB Group verzorgen we niet enkel de interne keuken. Ook buiten de deuren van CLB Group helpen we talloze kmo’s met hun digitale problemen. Zo voerden we de afgelopen tijd projecten uit om de ope- rationele werking bij verschillende bedrijven te verbeteren. Hierdoor ontstond een universeel ERP-pakket gekoppeld aan CLB Sociaal Secretariaat en aan het boekhoudpakket. Eenvoudig op maat te configureren Er zijn meerdere versies van deze ERP-applicatie, altijd op maat van iedere kmo. Dankzij gebruik van specifieke Microsoft-technologie configureren we voor iedere case de tool naargelang de noden. Zie het als een blokkendoos die je kan opbouwen om tot de ideale oplossing te komen. Extra ontwikkelingen en koppelingen zijn trouwens zeer snel te realiseren dankzij het professionele low code Power Platform van Microsoft. Meerwaarde van deze ERP-tool Iedere organisatie die werknemers moet inplannen om een bepaalde job uit te voeren, is gebaat met dergelijke tool. Natuurlijk bestaan er vandaag op de markt al heel wat oplossingen. Het grote verschil met onze applicatie is de grote mate van configureerbaarheid. In plaats van een vast pakket aan te kopen waarbij weinig aan te passen is, kan deze tool tot in de details op maat geconfigureerd worden. ERP-tool gekoppeld aan sociaal secretariaat en boekhoudpakket IT Solutions Externe Preventie Oost West, As – Best Vanaf 23 november 2022 is het spreekwoord ‘Oost West, Thuis Best’ inderdaad niet meer altijd vanzelfsprekend. Vanaf deze datum moet iedereen die een woning of een gebouw verkoopt dat gebouwd is vóór 2001 een asbestattest kunnen voorleggen. Dit attest moet beschikbaar zijn op het ogenblik dat de onderhandse akte of het compromis ondertekend wordt. Iets minder dringend misschien, maar tegen 2032 moet iedere eigenaar van een woning of een gebouw van vóór 2001 sowieso over zo’n attest beschikken. Indien men het gebouw of de woning verhuurt, moet men dat dan aan de huurder kunnen bezorgen. Waarom een asbestattest? Alles kadert in het asbestafbouwbeleid van de Vlaamse Regering: ‘Vlaanderen asbestveilig in 2040’. De overheid is inderdaad de strijd aangegaan met het nog aanwezige asbest in Vlaanderen. Deze doeldatum mag misschien nog veraf lijken maar, zoals de Romeinen al wisten, ‘Tempus fugit’ of de ‘De tijd vliegt’. En daarom, en om in deze tijden te blijven zoals Rome niet in één dag gebouwd werd, zal dit project ook in fases worden afgewerkt. Volgens OVAM zou er zich in gebouwen en infrastructuur in Vlaanderen ongeveer 2,3 miljoen ton asbest bevinden. Een gigantische taak dus om dit onder controle te krijgen. Om de strijd tegen asbest te kunnen winnen is het natuurlijk noodzakelijk dat men weet waar de vijand zich bevindt. Daarom wil men zo snel mogelijk alle asbest dat in woningen en gebouwen van voor 2001 aanwezig is, in kaart brengen. Het jaar 2001 is natuurlijk niet zomaar gekozen. Vermits de productie van materialen met asbest in België werd verboden vanaf 1998 en er mogelijk nog oude stocks werden opgebruikt gedurende enkele jaren gaat men er van uit dat er vanaf 2001 geen asbest meer in nieuwe gebouwen werd gebruikt. Eerst zal men enkel een attest moeten kunnen voorleggen op het moment dat een woning of een gebouw verkocht wordt. Later (vanaf 2032) zal iedereen die een risicogebouw of -woning bezit dus een asbestattest moeten hebben, of hij of zij het goed nu verkoopt of niet. Een volgende stap wordt dat alle asbest dat in slechte staat is, verwijderd wordt. Tegen 2034 moeten de meest risicovolle asbesttoepassingen (bv. asbestcementen daken en gevels, niet-hechtgebonden asbesttoepassingen, …) uit gebouwen en woningen worden weggenomen. Alle andere asbesttoepassingen die in slechte staat zijn, moeten tegen het streefjaar 2040 verwijderd zijn. Een wettelijke verplichting voor deze verwijdering is er voorlopig enkel nog maar voor overheidsgebouwen en -infrastructuur. Indien de verwijdering bij private en particuliere eigenaars tegen de streefdata van Enkele functionaliteiten van de applicatie De tool bevat al heel wat mogelijkheden. Het bevat alles van lead tot project en alles wat daarmee te maken heeft. Beheer van stakeholders: leads, klanten, leveranciers Beheer van de voorraad, aankopen en resources Nacalculatie van de projecten Uitgebreide werknemersfiche met tal van informatie Uurregistraties en tijdsregistraties gekoppeld aan sociaal secretariaat In- en uittikken werknemers via tablet of smartphone Overzicht en beheer van werklocaties en projecten Automatische offertegeneratie op basis van werklijnen en voorcalculatie Facturatie gekoppeld aan boekhoudpakketten Planningsbord waarop taken eenvoudig kunnen gepland worden Digitale werkbonnnen via handige mobiele applicatie Tal van extra functionaliteiten … Daarnaast verlaagt de applicatie enorm de administratieve last: • koppeling met sociaal secretariaat voor automatisch doorsturen werknemersprestaties; • automatische doorstroming van facturen dankzij koppeling met boekhoudpakketten (Exact Globe, Adsolut, Winbooks, Briljant, Expert M, Exact Online, Bill-to-Box,…). Gratis workshop ERP Wil je weten of deze applicatie jou iets te bieden heeft? Boek dan via onderstaande QR-code een gratis work- shop waarbij we analyseren hoe jij vandaag werkt en we meer info kunnen geven. 2034 en 2040 niet vordert zoals voorzien, plant de overheid ook voor deze groep bijkomende maatregelen. Wanneer is een asbestattest nodig? Vanaf 23 november 2022 moet men dus, wanneer men een woning of een gebouw dat vóór 2001 gebouwd is wil verkopen, een attest kunnen voorleggen. Het attest is vereist voor woningen, industriegebouwen, kantoren, winkels, horecagebouwen, overheidsgebouwen of agrarische gebouwen waarvan de (som van de) grondoppervlakte(s) groter of gelijk is aan 20 m², of wanneer de grondoppervlakte kleiner is dan 20 m² maar het gebouw deel uitmaakt van een grotere constructie. Voor appartementsgebouwen maakt men een onderscheid tussen private en gemeenschappelijke delen. Voor private delen geldt de verplichting vanaf 23 november 2022, voor de gemeenschappelijke delen moet er vanaf 1 mei 2025 een apart attest opgemaakt worden. De verplichting is ook enkel van toepassing voor ‘toegankelijke’ gebouwen of gebouwdelen. Toegankelijk betekent in dit geval dat het gebouw of gebouwdeel een dak van minstens 1,5 m hoogte heeft. Of een gebouw dateert van vóór 2001 kan men nagaan in de kadastrale legger of men kan het opmaken uit de documenten over de uitvoering of de oplevering van de werken. De verplichting is ook ruimer dan enkel voor verkoop. Ze geldt voor elke overdracht van een eigendomsrecht (bv. een schenking), of een vestiging of overdracht van een recht van vruchtgebruik, erfpacht, opstal of een zakelijk recht van gebruik valt onder deze nieuwe reglementering. In het geval van een erfenis is een asbestattest dan weer niet verplicht. Het attest moet aanwezig zijn op het moment dat de compromis voor verkoop ondertekend wordt. Vermits het een Vlaams besluit betreft geldt het natuurlijk ook enkel voor eigendommen in Vlaanderen gelegen. Brussel en Wallonië vallen buiten het toepassingsgebied. Wat is zo’n asbestattest? In een asbestattest (of een asbestinventarisattest) geeft een asbestdeskundige informatie over welke delen van het gebouw of gebouwonderdelen (vloeren, isolatie, daken, ...) asbest bevatten. Hij of zij geeft ook uitleg over de staat waarin het asbest zich bevindt en hoe het veilig beheerd of verwijderd kan worden. Men onderscheidt 2 soorten inventarisatie: ‘destructieve‘ en ‘niet-destructieve’. Bij een niet-destructieve of visuele inventaris gaat de asbestdeskundige je woning of gebouw niet half slopen om erachter te komen of er zich ergens asbest bevindt. Hij zal geen vloeren of wanden opbreken om te kijken wat erachter of -onder zit. Soms zal de deskundige wel kleine monsters van bepaalde materialen moeten nemen om laboanalyses te kunnen laten uitvoeren. 18 19

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3