CLB Nieuws januari / februari 2023

Verzekeringen Consult Stel: je werkt als zelfstandige, maar op een dag gebeurt er iets waardoor je een tijdje niet meer kunt werken. Je wordt ziek, je hebt een ongeval, kortom je bent ‘arbeidsongeschikt’ zoals we dat noemen in verzekeringstermen. Uiteraard wil je jezelf en je zaak beschermen tegen de nadelige gevolgen van zo’n periode. Want er zijn drie problemen die kunnen ontstaan: je vooraf zelf. De premie die je betaalt hangt daarmee samen. Alle premies zijn ook hier fiscaal aftrekbaar. Samenvatting Zoals je merkt, het is een hele boterham. Maar wel een hele logische en waardevolle boterham. We vatten het nogmaals heel kort samen: Arbeidsongeschikt? Zo bescherm je je inkomen en je zaak Meer informatie? Voor meer informatie over al deze verzekeringen voor zelfstandigen/bedrijven, kan je ons contacteren via verzekeringen@clbgroup.be of via het nummer 011 59 90 62. Wij helpen je met plezier verder! Bron: www.vivium.be opschorten of beëindigen, moet hiertoe schriftelijk een aanvraag indienen bij de werkgever. De werkgever moet uiterlijk binnen de veertien dagen een gemotiveerd schriftelijk antwoord geven dat rekening houdt met zijn eigen behoeften en die van de werknemer. Indien zich nieuwe onvoorziene uitzonderlijke noodzakelijkheden voordoen die buiten de wil van de werkgever plaatsvinden en de arbeidsorganisatie in gevaar brengen, kan de werkgever schriftelijk aan de werknemer vragen omde flexibele werkregeling vervroegd op te schorten of te beëindigen. De werknemer moet uiterlijk binnen de veertien dagen een schriftelijk antwoord geven. Indien betrokkene zou weigeren, dan mag deze beslissing geen negatieve gevolgen hebben voor de werknemer. 3 Hoe moet de werkgever de aanvraag beantwoorden? De werkgever onderzoekt het verzoek van de werknemer en moet schriftelijk antwoorden binnen een termijn van één maand, te rekenen vanaf de datum van de aanvraag van de werknemer. Voor ondernemingen met minder dan twintig werknemers heeft de werkgever een antwoordtermijn van twee maanden. Aanvaarding De werkgever kan akkoord gaan met de aanvraag van de werknemer. In dat geval moet de werkgever dit tijdig aan de werknemer laten weten. Daarna moeten de concretemodaliteiten verder uitgewerkt worden in overleg tussen werkgever en werknemer. De gemaakte afspraken over de uurregeling en de loonvoorwaarden worden dan opgenomen in een bijlage bij de arbeidsovereenkomst. Uitstel De werkgever kan de uitoefening uitstellen omwille van concrete en gerechtvaardigde redenen die verband houden met de werking van de onderneming. De werkgever probeert hierbij ook rekening te houden met de behoeften van de werknemer. De werkgever deelt in dat geval het uitstel samenmet de concrete motivering van het uitstel schriftelijk aan de werknemer mee binnen de maand na de aanvraag. Het uitstel mag er niet toe leiden dat het verzoek van de werknemer onmogelijk wordt. Weigering Het is ook mogelijk dat de werkgever de aanvraag weigert. Binnen de maand na de schriftelijke aanvraag moet hij de concrete redenen voor de weigering schriftelijk meedelen aan de werknemer. Het kan bijvoorbeeld gaan om de volgende gerechtvaardigde redenen: • de middelen en de operationele capaciteit van de onderneming; • de gevraagde vorm van werk met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden is niet beschikbaar; • de werknemer heeft niet de vereiste kwalificaties en competenties; • de duur van de gevraagde flexibele werkregeling. Gemotiveerd tegenvoorstel De werkgever kan ten slotte een gemotiveerd tegenvoorstel aan de werknemer formuleren met een andere vorm van werk, een andere flexibele werkregeling of een andere periode voor de uitoefening ervan. De werknemer kan dit tegenvoorstel dan aanvaarden of weigeren. 4 Bescherming tegen nadelige behandeling De cao's voorzien uitdrukkelijk dat de werkgever geen nadelige maatregelen mag treffen ten aanzien van de werknemer die een verzoek heeft ingediend in toepassing van cao nr. 161 of cao nr. 162, behalve om redenen die vreemd zijn aan het verzoek. Er wordt niet gedefinieerd wat er verstaan wordt onder ‘nadelige behandeling’. De cao’s geven wel aan dat het niet hernieuwen van een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur voor een werknemer die een verzoek heeft ingediend beschouwd kan worden als een nadelige maatregel. Deze bescherming tegen nadelige behandeling begint vanaf de schriftelijke aanvraag van de werknemer en eindigt tweemaanden na het begin van de uitoefening door de werknemer van de andere vorm van werk, twee maanden na de einddatum van de flexibele werkregeling of twee maanden na de weigering van de aanvraag door de werkgever. De bescherming geldt ook gedurende de periode van uitstel door de werkgever. Wanneer een werknemer van mening is dat hij onderworpen werd aan een nadelige behandeling en de werkgever kan onvoldoende aantonen dat de getroffen maatregel los staat van het verzoek van de werknemer, dan kan de werknemer hiervoor een schadevergoeding vragen van minimaal twee maanden loon en maximaal drie maanden loon. 5 Ontslagbescherming Een werknemer die een aanvraag indient voor een vorm van werk met meer voorspelbare en zekere arbeidsvoorwaarden of voor een flexibele werkregeling is ook beschermd tegen ontslag en tegen het voorbereiden van het ontslag, behalve om redenen die vreemd zijn aan het verzoek. Deze ontslagbescherming begint vanaf de schriftelijke aanvraag van de werknemer en eindigt twee maanden na het begin van de uitoefening door de werknemer van de andere vorm van werk, twee maanden na de einddatum van de flexibele werkregeling of twee maanden na de weigering van de aanvraag door de werkgever. De bescherming geldt ook gedurende de periode van uitstel door de werkgever. Wanneer een werknemer van mening is dat het ontslag werd doorgevoerd omwille van redenen die voortvloeien uit het verzoek op basis van cao nr. 161 of cao nr. 162, ligt de bewijslast bij de werkgever om aan te tonen dat er andere redenen aan de basis liggen van het ontslag. Kan dit bewijs onvoldoende geleverd worden, dan kan de werknemer hiervoor een schadevergoeding vragen vanminimaal vier maanden loon enmaximaal zes maanden loon. • Probleem 1: je ontvangt maar een kleine maandelijkse uitkering van de staat. • Probleem 2: de omzet van jouw zaak keldert. • Probleem 3: de vaste kosten van jouw zaak blijven gewoon verder lopen. Gelukkig bestaat er voor elk probleem een oplossing. De volgende drie verzekeringen vullen elkaar perfect aan en zijn dus zeker de moeite waard: Verzekering Gewaarborgd Inkomen De naam zegt het zelf, deze verzekering waarborgt jouw persoonlijk inkomen. Ze zorgt ervoor dat je een loon hebt, een maandelijkse vaste som op je bankrekening. Deze verzekering keert je namelijk elke maand een bedrag uit dat tot 80% van je huidige inkomen kan dekken. Een welgekomen aanvulling op de beperkte uitkering die je kan ontvangen via je ziekenfonds (raadpleeg daarvoor zeker de website van je ziekenfonds of van het RIZIV). De maandelijkse premie die je voor deze verzekering betaalt, hangt hier uiteraard mee samen. Belangrijk voordeel hierbij: je premies zijn fiscaal aftrekbaar. Omzetverzekering Weer zo eentje die voor zichzelf spreekt: dit is de verzekering die de omzet van je zaak verzekert. Dit is dus geen verzekering die je op je persoonlijke naam afsluit, wel op naam van je vennootschap. Wanneer je niet in je zaak kan werken, zal de omzet verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Bij deze verzekering betaalt je vennootschap maandelijks een bedrag om het omzetverlies door jouw afwezigheid te compenseren. Zo kan je tot 60% van je omzet veiligstellen. Ook bij deze verzekering zijn de betaalde premies fiscaal aftrekbaar als beroepskost. Verzekering Vaste Kosten Met deze verzekering dek je je vaste kosten, zoals de huur van je bedrijfspand, de rekeningen van gas en elektriciteit, de lonen van je personeel, enz. Tot 80% van je vaste kosten zijn gedekt met deze verzekering. Ook zelfstandigen zonder een vennootschap kunnen een dergelijke verzekering afsluiten. En ook hier geldt: hoe hoog het uit te keren bedrag is, bepaal Belangrijk om te weten: dit zijn verzekeringen die je kan gebruiken wanneer je persoonlijke situatie ervoor zorgt dat je niet kan werken. Zoals hierboven aangehaald, kan dat bijvoorbeeld door een ziekte of een ongeval komen. Er zijn jammer genoeg nog andere, externe factoren waardoor je tijdelijk niet in je zaak zou kunnen werken. Bijvoorbeeld doordat een brand je bedrijfspand vernielt, doordat je showroom overstroomd is, je bedrijf gehackt wordt ... Ook voor deze risico’s zijn er verzekeringsoplossingen zoals een verzekering bedrijfsschade, cyberverzekering, ... • Probleem: je inkomen > oplossing: Verzekering Gewaarborgd Inkomen • Probleem: de omzet van je zaak > oplossing: Omzetverzekering • Probleem: de vaste kosten van je zaak > oplossing: Verzekering Vaste Kosten 16 17

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3