CLB Nieuws maart / april 2023

Uitbreiding flexi-jobs Moet je vanaf 1 februari 2023 meer vervoers- kosten betalen aan je werknemer? Vanaf 1 januari 2023 wordt het toepassingsgebied van de flexi-jobs verder uitgebreid naar de volgende sectoren: • PC 223 : het paritair comité voor de sport; • PC 303.03 : het paritair subcomité voor de exploitatie van bioscoopzalen; • PC 304 : het paritair comité voor het vermakelijkheidsbedrijf, met uitsluiting van artistieke, artistiek-technische en artistiek- ondersteunende functies die activiteiten omvatten zoals bepaald door de wet van 16 december 2022 tot oprichting van de Kunstwerkcommissie en tot verbetering van de sociale bescherming van kunstwerkers; • PC 330 : het paritair comité voor gezondheidsinrichtingen en –diensten en de openbare instellingen en diensten van de publieke zorgsector met als NACE-code 86101, 86102, 86103, 86104, 86109, 86210, 86901, 86903, 86905, 86906, 86909, 87101, 87109, 87301 en 87302 met uitsluiting van zorgfuncties (= functies die taken omvatten behorend tot het materiële toepassingsgebied van de Gecoördineerde wet van 10 mei 2015 betreffende de uitoefening van de gezondheidszorgberoepen). De RSZ zal de naleving van de bovenstaande uitsluitingen controleren. Alle werkgevers en werknemers die onder PC 223 ressorteren kunnen gebruik maken van de nieuwe regeling rond flexi-jobs; er wordt daarbij niet gekeken naar de NACE-classificatie. Daarnaast moet wel de minimumloongrens van € 11.040 per jaar voor flexi- jobs in de sportsector worden gerespecteerd. Die grens is immers een vereiste om onder PC 223 te vallen. Voor de flexi-jobs in de zorgsector werd een afwijkend flexiloon afgesproken. Het afwijkend flexiloon bedraagt € 14,29 per uur (geïndexeerd bedrag op 01/01/2023). Inclusief vakantiegeld (7,67% = € 1,10) komt dit op € 15,39 per uur. Naar jaarlijkse gewoonte heeft de NMBS de tarieven aangepast. Deze aanpassing is geldig vanaf 1 februari 2023 en heeft in sommige gevallen tot gevolg dat je ook meer moet betalen aan de werknemers als tussenkomst in hun vervoerskosten. In dit artikel vind je een samenvatting van de verschillende mogelijkheden per vervoermiddel. Openbaar vervoer per trein Als werkgever ben je verplicht om tussen te komen in de kosten van de werknemers indien deze met de trein komen werken. Is in jouw sector geen regeling getroffen of verwijst de cao in jouw sector naar de vaste tarieven van cao 19/9 van de NAR, dan wijzigt er op 1 februari 2023 niets. Andere sectoren baseren de werkgeverstussenkomst op de werkelijke prijzen van de treinkaarten van de NMBS. De verhoging van de NMBS-tarieven vanaf 1 februari 2023 met 9,73 %, heeft dan mogelijk wel een stijging van de werkgeverstussenkomst tot gevolg. Ook in de sectoren die voorzien dat de werkgever een derdebetalersregeling met de NMBS moet afsluiten, heeft de verhoging van de NMBS-tarieven gevolgen. De werkgever betaalt in dat systeem minstens 80% van de kostprijs van het treinabonnement rechtstreeks aan de NMBS. De overheid betaalt het resterende gedeelte eveneens rechtstreeks aan de NMBS. De werknemer hoeft zelf dus niets te betalen. 4 Sociaal Secretariaat

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3