CLB Nieuws sept/okt 2021

Adviezen van de Taskforce Het advies van de Taskforce begint met de aanbeveling ramen en deuren open te zetten, en dit liefst zo lang mogelijk en op meerdere plaatsen en tegenover elkaar. Waar dit in de zomermaanden nog doenbaar is, levert het in de rest van het jaar toch wel de nodige problemen op: tocht en koude zullen deze strategie vlug in de weg staan. Om veiligheidsredenen is het trouwens ook niet altijd mogelijk de vensters wijd open te zetten: banken, musea, gevangenissen … Het best is de ramen continu op kipstand te zetten. Als dat niet mogelijk is kan men altijd tijdens gemeenschappelijke pauzes de ramen wijd openzetten. Daarna worden, aan de hand van een stroomschema, zestien verschillende stappen overlopen. Zoals hoger al vermeld kan men het risico inschatten aan de hand van de uitgeoefende activiteiten en het aantal aanwezige personen. Dan wordt er een onderscheid gemaakt tussen de situatie met of zonder mechanisch ventilatiesysteem. Indien zulk systeem aanwezig is, is het belangrijk dat men het ook kent: hoe is het opgebouwd? Hoe werkt de regeling? Wat zijn de debieten? Indien men niet beschikt over deze debieten, dan kan men eventueel een schatting maken aan de hand van CO 2 -metingen. Indien de bezetting van het lokaal kleiner is dan de capaciteit van het ventilatiesysteem is de toestand in orde. Kent met de capaciteit niet, of is ze onvoldoende, dan komt men terecht in het schema waarbij er geen ventilatiesysteem aanwezig is, en valt men terug op CO 2 -metingen. Kan men geen metingen doen, dan moeten de ramen en/of deuren altijd openstaan bij aanwezigheid van personen (en moet de bezetting beperkt worden). Heeft men wel een of meerdere CO 2 -meters dan zijn er verschillende stappen beschreven afhankelijk van of men continu of steekproefsgewijze meet, en of de resultaten al dan niet in orde zijn. Ook de te nemen maatregelen worden onder de loep genomen. Tenslotte is er ook nog een stap waar luchtzuivering besproken wordt. Luchtzuiveringstoestellen kunnen bijdragen in het verder doen dalen van het besmettingsrisico. Ze komen echter niet in de plaats van ventilatie, maar als een aanvulling op verluchting. Het kan helpen wanneer ventilatie niet volledig voldoet, maar het is ook van nut als de ventilatie wel voldoende is. Deze toestellen zullen, indien ze goed werken, besmettelijke aerosolen uit de lucht verwijderen of inactiveren. We schrijven bewust ‘indien ze goed werken’, want zoals vaak het geval is er naast koren ook veel kaf op de markt. Daarom ook heeft de wetgever het nodig geacht een Ministrieel Besluit over deze materie te publiceren (Ministerieel besluit houdende de voorlopige bepaling van de voorwaarden voor het op de markt brengen van luchtzuiveringssystemen in het kader van de bestrijding van SARS-CoV-2 buiten medische doeleinden dd. 12/05/2021 – BS 18/05/2021) . Op de website van de Federale Dienst Volksgezondheid, Veiligheid van de voedselketen en leefmilieu kan men een lijst van goedgekeurde toestellen terugvinden. Deze lijst wordt trouwens regelmatig geüpdatet. https://www.health.belgium.be/nl/lijst-van-gecontroleerde-en- toegestane-ventilatiezuiveringsproducten-tegen-covid-19 Wat hebben we vandaag geleerd? Om Piet Huysentruyt te parafraseren, wat leren ons al deze wetteksten en adviezen? Eerst en vooral dat debesmettingswijze via aerosolen niet te onderschatten is, nee zelfs als zeer belangrijk ingeschat wordt. Ten tweede dat naast de bestaande adviezen (afstand houden, mondmasker dragen, ontsmetten …) ventilatie enorm belangrijk is. En ten derde leert ons dit alles dat het tamelijk ingewikkelde materie is. Indien u er zelf niet wijs uit geraakt, en dat zouden we zelfs niet verwonderlijk vinden, dan kan u altijd beroep doen op de specialisten van CLB Externe Preventie. 20 Externe Preventie

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3