VRAGEN Meer informatie is terug te vinden op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer www.mobilit.belgium.be. Vragen over het invullen van de federale enquête woonwerkverkeer kunnen aan de FOD gesteld worden via het e-mailadres enquetewwv@mobilit.fgov.be. VRAGEN Meer informatie over het Brussels bedrijfsvervoerplan is terug te vinden op de website van Leefmilieu Brussel www.leefmilieu.brussels.be. Vragen over het invullen van het online formulier kunnen gesteld worden via het e-mailadres pdebvp@leefmilieu.brussels. VERPLICHTE PROCEDURE De start van deze federale enquête over het woon-werkverkeer vond plaats op 30 juni 2024 en loopt tot 31 januari 2025; dit is ook de uiterste indieningsdatum van de enquête. Het verslag moet gemaakt worden op basis van de situatie die in de onderneming bestaat op 30 juni 2024. Het invullen van deze enquête is een wettelijke verplichting. Werkgevers die de enquête niet invullen, riskeren een sanctie. De werkgever moet een specifieke procedure volgen om de mobiliteitsenquête correct in te dienen. • Stap 1: de nodige gegevens verzamelen Om de enquête te kunnen invullen, is het noodzakelijk dat de werkgever eerst bepaalde gegevens verzamelt over de woon-werkverplaatsingen van de werknemers. Zo worden er inlichtingen gevraagd over o.a. de organisatie van de arbeidstijd, de verplaatsingswijze van de werknemers, de bereikbaarheid van de vestigingseenheid en de maatregelen die genomen of gepland zijn op het vlak van mobiliteitsbeheer. • Stap 2: de enquête invullen De digitale vragenlijst moet online ingevuld worden op de website van de FOD Mobiliteit en Vervoer en de identificatie gebeurt op dezelfde manier als voor de RSZ-toepassingen. De werkgever moet in deze fase de enquête nog niet verzenden. • Stap 3: sociaal overleg De werkgever moet verplicht advies vragen aan de ondernemingsraad. Zij beschikken over twee maanden om hun advies kenbaar te maken. Bij gebrek aan een ondernemingsraad, wordt het advies gevraagd van de vakbondsafvaardiging. Als er ook geen vakbondsafvaardiging is, moeten de resultaten van de enquête aan de werknemers worden meegedeeld. • Stap 4: de enquête online valideren en verzenden Pas nadat het sociaal overleg heeft plaatsgevonden, kan de enquête online gevalideerd en definitief verzonden worden door de werkgever. Dit moet ten laatste op 31 januari 2025 gebeuren. 2. Het Brussels bedrijfsvervoerplan DOELSTELLINGEN VAN HET BEDRIJFSVERVOERPLAN Het Brussels bedrijfsvervoerplan (BVP) heeft twee doelstellingen: • de milieu-impact verminderen van het verkeer dat een bedrijf veroorzaakt (verbetering van de luchtkwaliteit); • files verminderen op de wegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. WELKE ONDERNEMINGEN MOETEN EEN BVP OPSTELLEN Het betreft de ondernemingen die daadwerkelijk meer dan 100 werknemers tewerkstellen op eenzelfde site gelegen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De berekening van het aantal werknemers gebeurt voor de periode van 1 juli 2023 tot en met 30 juni 2024 op dezelfde manier als bij de sociale verkiezingen. Voor het invullen van het bedrijfsvervoerplan moet de werkgever enkel rekening houden met de werknemers die effectief minstens twee keer per week op de site komen werken. Als een onderneming op het grondgebied van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest meerdere gebouwen heeft waarvan de hoofdingangen minder dan 500 meter van elkaar verwijderd zijn (via de meest directe route te voet), maken deze gebouwen deel uit van dezelfde site. Voor de berekening telt dan het totale aantal werknemers dat in die verschillende gebouwen werkzaam is. Telt het bedrijf meerdere sites in Brussel die meer dan 500 meter van elkaar verwijderd zijn, dan moet er een bedrijfsvervoerplan ingediend worden voor elke site met meer dan 100 werknemers. VERPLICHTE PROCEDURE De referentiedatum voor het opstellen van het bedrijfsvervoerplan voor Brussel is 30 juni 2024. Het plan moet uiterlijk vóór 31 januari 2025 worden ingediend. Het bedrijfsvervoerplan moet worden opgesteld op basis van een online formulier dat ter beschikking wordt gesteld door Leefmilieu Brussel. Dit formulier bevat de volgende informatie: • algemene informatie van de onderneming; • een diagnose en analyse van de huidige mobiliteitssituatie op basis van onder andere het aantal op de site tewerkgestelde werknemers, de voor woon-werkverkeer gebruikte vervoersmiddelen en de bereikbaarheid van de site; • het actieplan met de doelstellingen van de onderneming rond modal shift en rationalisering van de verplaatsingen en de acties die de onderneming zal nemen om de mobiliteitssituatie te verbeteren. Werkgevers die naast het Brussels bedrijfsvervoerplan ook een federale mobiliteitsenquête moeten invullen, moeten gelukkig geen dubbel werk doen. Zij dienen het Brussels bedrijfsvervoerplan in en kunnen hierin aanduiden dat de gegevens ook gelden voor de federale mobiliteitsenquête. 5 SOCIAAL SECRETARIAAT
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3