CLB Nieuws november december
– – hetzelfde model (COC, rubriek nr. 0.2.1); – – hetzelfde type koetswerk (COC, rubriek nr. 38) (bijvoorbeeld berline, break,…). De verhouding tussen zijn vermogen en het vermogen van het hybride voertuig, beiden uitgedrukt in kW, benadert het dichtst de 1 en mag schommelen tussen 0,75 en 1,25. Deze vork van 0,75 tot 1,25 laat toe het aantal overeenstemmende voertuigen dat in aanmerking komt te beperken tot enkel deze voertuigen die een vermogen hebben gelijkaardig aan datgene van het hybride voertuig. Wanneer meerdere voertuigen op identieke wijze in aanmer- king komen om als overeenstemmend voertuig gekwalificeerd te worden, zal het voertuig met de hoogste CO2-uitstoot als overeenstemmend voertuig gekwalificeerd worden. De reden hiervoor is volgens het K.B. de strijd tegen de valse hybrides en om de aankoop van dergelijke voertuigen zoveel mogelijk te ontmoedigen. Wanneer er geen overeenstemmend voertuig is, vermenig- vuldigt men de CO2-uitstoot van het hybride voertuig met de coëfficiënt 2,5. Voorbeeld De administratie werkte de nieuwe regels zelf uit in een aantal voorbeelden. We hernemen hier één van de voorbeelden en berekenden de concrete invloed op het belastbare voordeel van alle aard. De Range Rover Sport (P400e SE) stoot meer dan 50 gram CO2 per kilometer uit (71 g/km). We zoeken dus het overeenstemmende voertuig onder deze van hetzelfde merk (Land Rover), hetzelfde model (Range Rover), hetzelfde koetswerktype (SUV), en voorzien van een motor die uitsluitend gebruik maakt van dezelfde brandstof (benzine). Drie andere benzine aangedreven Range Rovers komen in aanmerking: 1. Range Rover Sport (2.0 Si4 S) 2. Range Rover Sport (3.0 I6 P400 MHEV HST) 3. Range Rover Sport (5.0 V8 Supercharged HSE Dynamic) De verhoudingen tussen het vermogen van deze voertuigen, uitgedrukt in kW, en het vermogen van het hybride voertuig, uitgedrukt in kW, zijn als volgt: 1. 1,00 2. 0,75 3. 0,57 Het derde voertuig wordt uitgesloten, aangezien zijn ratio niet begrepen is tussen 0,75 en 1,25. Van de overige twee voertuigen zal het overeenstemmende voertuig datgene zijn waarvan de ratio het dichtst de 1 bena- dert, nl. de Range Rover Sport (2.0 Si4 S). In de plaats van zijn eigen uitstootwaarde die blijkt uit de gege- vens van de fabrikant, is het dus de CO2-uitstootwaarde van de Range Rover Sport (2.0 Si4 S) die gebruikt zal worden om het VAA te waarderen en de beroepskosten met betrekking tot de “valse hybride” die de Range Rover Sport (P400e SE) is, te bepalen, namelijk 218 in de plaats van 71. Stel dat de cataloguswaarde van dit voertuig € 93.000 is en dat er sinds de eerste inschrijving van het voertuig nog geen 12 maanden verstreken zijn (van belang voor de bepaling van de correctiecoëfficiënt). Momenteel bedraagt het belastbaar voordeel van alle aard € 3.188,57 per jaar. Vanaf 2020 moet er rekening gehouden worden met een CO2-uitstoot van 218; bijgevolg stijgt het jaarlijks voordeel van alle aard naar € 13.232,57! Bekendmaking gegevens Belastingplichtigen zijn enkel in het bezit van het COC van hun eigen voertuig; de COC-gegevens van alle mogelijke overeen- stemmende voertuigen zijn immers niet publiek en gecentra- liseerd beschikbaar voor de belastingplichtigen. Daarom wordt de verplichting om te vergelijken en het over- eenstemmend voertuig vast te leggen opgedragen aan de autofabrikant of, indien deze niet in België is gevestigd, aan de auto-invoerder. Deze informatie, alsook de nodige technische gegevens, moe- ten aan de FOD Financiën bezorgd worden bij de marktintro- ductie van het desbetreffende hybride voertuig. De marktin- troductie mag niet worden beperkt tot de introductie op de Belgische markt, maar moet worden begrepen als de intro- ductie op de markt van de Europese Economische Ruimte. Op basis van de ontvangen info stelt de FOD Financiën een lijst samen met de overeenstemmende voertuigen en stelt een geactualiseerde versie van deze lijst ter beschikking op de web- site. De bedoeling van deze lijst is enkel om ervoor te zorgen dat de belastingplichtigen steeds over alle info beschikken met betrekking tot de fiscale behandeling van de voertuigen waarover ze beschikken of die ze willen aanschaffen. De lijst heeft dus enkel een informatieve draagwijdte. Voor valse hybrides die reeds op de markt waren op 31 decem- ber 2019 moeten de fabrikanten en de invoerders de nodige informatie aan de FOD Financiën overmaken vóór 20 april 2020. Voor voertuigen die vanaf 1 januari 2020 op de markt geïntroduceerd worden, moet de informatie onmiddellijk over- gemaakt worden. 11 Consult
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3