CLB Nieuws november december
Fiscale wijzigingen voor valse plug-in hybrides vanaf 2020 Hybride bedrijfswagens die beschouwd worden als een valse plug-in hybride bedrijfswagen worden vanaf 1 januari 2020 minder voordelig voor werkgever en werknemer. Een plug-in hybride is een hybride voertuig dat enerzijds gebruik maakt van een batterij die herladen kan worden door het voertuig aan te sluiten op een externe energiebron en dit anderzijds combineert met het rijden op een fossiele brandstof. De elektrische batterij van “valse” plug-in hybrides heeft een te zwakke capaciteit waardoor deze wagens bijna uitsluitend op fossiele brandstof rijden. Hiervoor stoten zij in werkelijk- heid meer CO2 uit dan officieel vermeld wordt. Het gaat om de volgende wagens: • de elektrische batterij heeft een energiecapaciteit van minder dan 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht; of • de CO2-uitstoot ligt hoger dan 50 gr/km. Een echte zuivere plug-in hybride beantwoordt immers aan de volgende normen: • de elektrische batterij heeft een energiecapaciteit van 0,5 kWh per 100 kg van het wagengewicht, en; • de CO2-uitstoot is max. 50 gr/km. Vanaf inkomstenjaar 2020 zal men maatregelen nemen die van toepassing zijn op de valse plug-in hybrides. De gevol- gen zullen voelbaar zijn in de berekening van het belastbaar voordeel van alle aard in hoofde van de werknemer en in de bepaling van de aftrekbaarheid van de autokosten in de ven- nootschapsbelasting. De wijzigingen gelden voor wagens die aangekocht, gehuurd of geleased worden vanaf 1 januari 2018. 1) Voordeel alle aard De CO2-coëfficiënt in de formule voor het berekenen van het voordeel van alle aard zal gebaseerd zijn op de overeenstem- mende versie van de wagen op fossiele brandstof in plaats van op basis van de CO2-uitstoot van de plug-in hybride. Indien deze versie niet beschikbaar is, moet de CO2-uitstoot van de hybride wagen met de coëfficiënt 2,5 vermenigvuldigd worden. 2) Vennootschapsbelasting Aangaande de aftrekbaarheid in de vennootschapsbelasting, wordt vanaf 2020 (aanslagjaar 2021) de link met de CO2-uit- stoot versterkt. De aftrekbaarheid wordt vastgesteld op basis van de volgende formule: De coëfficiënt in deze formule is gelijk aan: Het resultaat mag niet lager zijn dan 50% en niet hoger zijn dan 100%. Voor wagens met een CO2-uitstoot vanaf 200 gr/km die erg vervuilend zijn, geldt een aftrek van 40%. Bij valse plug-in hybrides moet, om het aftrekpercentage te bepalen, rekening gehouden worden met de CO2-uitstoot van de overeenstemmende niet-hybride versie. Indien deze ver- sie niet beschikbaar is, moet de CO2-uitstoot van de hybride wagen met de coëfficiënt 2,5 vermenigvuldigd worden. 3) Overeenstemmend voertuig Tot voor kort was het onduidelijk wat er onder ‘overeenstem- mend voertuig’ verstaan moest worden. Op 17 september jl. werd een K.B. gepubliceerd dat de regels bevat om te bepalen welk voertuig uit de catalogus gelijkge- steld moet worden met de valse plug-in hybride. Er moet worden uitgegaan van de gegevens die terug te vin- den zijn op het Europese gelijkvormigheidsattest (hierna COC genoemd), dat opgesteld is door de fabrikant en uniek is per voertuig. Het komt er op aan om de gegevens vermeld op het COC van de valse plug-in hybride te vergelijken met de gegevens ver- meld op het COC van gelijkaardige modellen op de markt en zo te bepalen welk model de valse plug-in hybride op basis van de hierna vermelde criteria het dichtst benadert. Het overeenstemmend voertuig: • is voorzien van een motor die uitsluitend gebruik maakt van dezelfde brandstof (COC, rubriek nr. 26); • categoriseert onder: – – hetzelfde merk (COC, rubriek nr. 0.1); Brandstof Coëfficiënt Diesel 1 Andere (benzine, LPG, biobrand- stof, elektrisch) 0,95 Aardgas en < 12 fiscale PK 0,90 120% - (0,5 x coëfficiënt x CO2-uitstoot in gr/km) 10 Consult
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3