CLB Nieuws ma/apr 2021

Bij een schorsing van de uitvoering van de arbeidsovereenkomst wordt de ononderbroken periode van 30, 60 of 75 kalender- dagen verlengd met het effectieve aantal schorsingsdagen. Om zoveel mogelijk werknemers opleidingen te laten genieten, wordt het aantal periodes waarvoor de vrijstelling toegepast kan worden, wel beperkt tot maximum 10 ononderbroken periodes per werknemer. Welke opleidingen komen in aanmerking? Voor deze maatregel wordt er rekening gehouden met formele en informele opleidingen zoals bepaald door de wet van 5 maart 2017 betreffende werkbaar en wendbaar werk. Zowel formele als informele opleidingen kunnen dus in aanmerking komen voor de steunmaatregel, maar de informele opleidingen mogen niet meer bedragen dan 10% van de minimale duur van 10 dagen of 20% van de minimale duur van 5 dagen. De opleidingen mogen niet verplicht zijn door wettelijke of reglementaire bepalingen of door een collectieve arbeidsovereenkomst. Hierdoor zullen enkel de opleidingen die door werknemers gevolgd worden bovenop de interprofessionele doelstelling van gemiddeld 5 dagen opleiding per voltijds equivalent in aanmerking komen. De opleidingen moeten bovendien een beroepskost voor de werkgever vormen. Grootte van de vrijstelling voor de werkgever De gedeeltelijke vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleidingen bedraagt 11,75% van het totaal van de belastbare bezoldigingen van de werknemers die in aanmerking komen voor de vrijstelling. De vrijstelling kan genoten worden in de maand waarin de opleiding door de werknemer wordt gevolgd. De berekening van de vrijstelling gebeurt op het belastbare loon met uitzondering van het vakantiegeld, de eindejaarspremie, achterstallige bezoldigingen en opzeggingsvergoedingen. De belastbare bezoldiging wordt bovendien beperkt tot € 3.500 per voltijdse werknemer. Voor deeltijdse werknemers wordt dit plafond ook verminderd pro rata de deeltijdse arbeidsregeling. CLB Sociaal Secretariaat kan de vrijstelling van doorstorting van bedrijfsvoorheffing voor opleidingen niet automatisch toepassen. Indien u aan de voorwaarden voldoet, dienen wij een schriftelijke verklaring te ontvangen, met de namen van de werknemers die in aanmerking komen voor deze maatregel. Inspiratie nodig bij het selecteren van opleidingen voor uw personeel? Neem eens een kijkje in ons opleidingsaanbod voor de komende maanden op pagina 23 of download onze gratis opleidingscatalogus via de QR-code. Vincenzo Riggio Chef en eigenaar van restaurant Osteria Ortigia in Lanaken In Osteria Ortigia kiezen Vincenzo Riggio en Claudia Haesen bewust voor gerechten met seizoensproducten, geïnspireerd door de Zuid- Mediterraanse keuken: “Onze gasten appreciëren ons beknopt menu dat we combineren met een uitgebreide wijnkaart. Als het restaurant voluit draait, heb ik drie mensen in dienst. Ik ben heel blij dat het sociaal secretariaat van CLB group alle personeelszaken correct en snel opvolgt. Meer nog, hun duidelijke rapportage maakt het gemakkelijker om verder te evolueren. Want uiteindelijk wil ik graag uitgroeien tot een vast team van zes of zeven en daarna — wie weet — extra vestigingen. “Sinds 2005 werk ik in de horeca, eerst in het restaurant van mijn ouders dat ik in 2014 samen met mijn broer overnam. Een van onze klanten daar in Maastricht was Peter Van Nuffel, de commercieel directeur van CLB group. Toen ik vorig jaar mijn eigen restaurant hier in België begon, wist ik meteen waar ik moest zijn voor ons sociaal secretariaat.” Ik krijg meteen de juiste antwoorden “Wat ik het meest apprecieer aan CLB Group? Ik kreeg meteen het rechtstreekse nummer van mijn contactpersoon, Marie-Line Lindekens. Wanneer ik haar bel, geeft ze snel een duidelijk antwoord — meteen als het kan of na extra overleg met haar collega’s. Zeker in de horeca heb je geen tijd om lang te wachten. Dus ... die snelle service alleen al smaakt naar meer. Ze zijn een betrouwbare partner die actief meedenkt. En die heb je nodig. Want je mag dan nog behoorlijk veel kennen, je weet toch nooit alles.” “Ik kookte al geregeld voor de commercieel directeur” Klant aan het woord 11

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3