CLB Nieuws juli / augustus 2020

Wat zijn de gevolgen van de opschorting van de sociale verkiezingen? In het vorige CLB Nieuws lieten we u reeds weten dat de procedure inzake sociale verkiezingen door het coronavirus zou opgeschort worden. Inmiddels is dit ook in de nodige wetgeving omgezet. Hierna kan u een overzicht vinden van de belangrijkste gevolgen van de opschorting. 1. De opschorting Alle stappen tot en met X+35 dienden nog verder uitgevoerd te worden en zijn inmiddels definitief geworden. De opschorting begint te lopen vanaf X+36. Op X+35 dienden de vakbonden ten laatste hun kandidatenlijsten in te dienen. Wanneer de procedure opnieuw wordt opgestart, is nog niet bekend. Dit zal later in een aparte wettekst bepaald worden. Ondernemingen die geen enkele kandidatenlijst ontvingen op X+35, mogen de procedure vervroegd stopzetten. Deze stopzetting mag wel reeds gebeuren. Na afloop van de opschorting bestaat er wel nog een mogelijkheid om beroep aan te tekenen tegen de beslissing tot volledige stopzetting. 2. Kiesvoorwaarden uitzendkrachten Sinds deze sociale verkiezingen hebben sommige uitzendkrachten het recht om mee te stemmen. Hiervoor moeten zij voldoen aan een dubbele anciënniteitsvoorwaarde. Bij de beoordeling van de tweede anciënniteitsvoorwaarde zal geen rekening gehouden worden met de arbeidsdagen waarop de uitzendkracht gewerkt heeft gedurende de periode van de opschorting. 3. Verkiesbaarheidsvoorwaarden kandidaten De op de lijsten voorgedragen kandidaten moeten aan een aantal voorwaarden voldoen, onder meer op het vlak van leeftijd en anciënniteit. De beoordeling of aan deze voorwaarden voldaan is, gebeurt op de oorspronkelijke dag Y. Dit zowel voor de reeds voorgedragen kandidaten als de nog voor te dragen kandidaten. 4. Bestaande overlegorganen De bestaande overlegorganen (comité/ondernemingsraad) kunnen verder blijven functioneren tot de installatiedatum van de nieuw verkozen overlegorganen. 5. Ontslagbescherming Verkozen en niet-verkozen kandidaten bij de vorige sociale verkiezingen genieten een ontslagbescherming tot aan de installatiedatum van de nieuw verkozen overlegorganen. Deze ontslagbescherming loopt gewoon verder tijdens de periode van opschorting. Ook de reeds voorgedragen kandidaten bij de huidige sociale verkiezingen zijn al beschermd tegen ontslag. Na de opschorting kunnen onder bepaalde voorwaarden nieuwe kandidaten voorgedragen worden ter vervanging van reeds voorgedragen kandidaten. Hun ontslagbescherming wordt wel deels onderbroken: deze loopt van X-30 tot X+35 (occulte periode) en zal hervat worden vanaf de 36ste dag voor de dag van de herneming van de verkiezingsprocedure. Als een kandidaat van de sociale verkiezingen 2016 tijdens zijn periode van ontslagbescherming ontslagen wordt, heeft hij recht op een beschermingsvergoeding die bestaat uit een vast en een variabel gedeelte. Het variabel gedeelte is gelijk aan het loon voor de resterende periode tot aan de installatiedatum van het nieuwe overlegorgaan. Indien het ontslag plaatsvond vóór 17 maart 2020 wordt voor de berekening van het variabel gedeelte rekening gehouden met de oorspronkelijke verkiezingsdatum. Op basis hiervan wordt een fictieve installatiedatum van het nieuwe overlegorgaan bepaald die zich uiterlijk 45 dagen later situeert. Indien het ontslag plaatsvond vanaf 17 maart 2020 wordt voor de berekening van het variabel gedeelte rekening gehouden met de werkelijke installatiedatum van het nieuwe overlegorgaan op basis van de nieuwe verkiezingskalender. 9 Consult

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3