CLB Nieuws juli / augustus 2020

Bedrijfswagens: welke CO2-uitstoot bepaalt vanaf 1 januari 2021 het belastbaar voordeel? echter niet verduidelijkt of het daarbij gaat om de NEDC- waarde of de WLTP-waarde. Daarom bepaalde de FOD Financiën zelf dat er bij de vaststelling van het belastbaar voordeel van alle aard rekening moet gehouden worden met: • de NEDC CO2-waarde wanneer het voertuig enkel een NEDC-waarde heeft; • de WLTP CO2-waarde wanneer het voertuig enkel een WLTP-waarde heeft; • de NEDC 2.0 CO2-waarde of de WLTP CO2-waarde (vrije keuze) wanneer het voertuig zowel een NEDC 2.0-waarde als een WLTP-waarde heeft. Dit standpunt is van toepassing tot er eventuele nieuwe wetsbepalingen daaromtrent in werking zouden treden. U kan het gelijkvormigheidsattest van het voertuig raadplegen om na te gaan of een voertuig over twee CO2-uitstootgehaltes beschikt. De NEDC-waarde wordt vermeld in rubriek 49.1. De WLTP-waarde staat vermeld in rubriek 49.4. Het inschrijvingsbewijs uitgereikt vóór 1 juli 2019 vermeldt echter maar één waarde en verduidelijkt niet of het om de NEDC-waarde of de WLTP-waarde gaat. Sinds 1 juli 2019 vermeldt het inschrijvingsbewijs zelfs geen enkele CO2-waarde meer. Via de applicatie ‘Mijn voertuig, mijn plaat’ op de website van de DIV kan u de CO2-waarde van het voertuig opvragen door het chassisnummer in te vullen. Zoals hierboven vermeld, wordt er rekening gehouden met de NEDC-waarde of de WLTP-waarde zoals die beschikbaar is bij de DIV. In principe stemmen deze NEDC-waarde of WLTP- waarden overeen met de NEDC-waarde vermeld in de tabel in rubriek 49.1 en de WLTP-waarde vermeld in de tabel in rubriek 49.4 van het gelijkvormigheidsattest van het voertuig. Wanneer enkel het gelijkvormigheidsattest een CO2- uitstootgehalte vermeldt, maar het inschrijvingsbewijs niet en de DIV beschikt over geen enkel gegeven over het CO2- uitstootgehalte, dan moet er voor de berekening van het voordeel van alle aard rekening gehouden worden met het volgende CO2-uitstootgehalte: • voertuig aangedreven door een benzine-, LPG- of aardgasmotor: 205 g/km; • voertuig aangedreven door een dieselmotor: 195 g/km. Huidige situatie Door nieuwe Europese regelgeving wordt de CO2-uitstoot van nieuwe wagens sinds enige tijd berekend door de zgn. WLTP- test (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Deze WLTP-test vervangt de vroegere NEDC-methode en houdt beter rekening met de reële rijomstandigheden en met de uitrustingsopties van het voertuig. Het gevolg is wel dat de CO2-uitstoot gemeten met de nieuwe WLTP-methode in de meeste gevallen hoger ligt, waardoor de bedrijfswagens ook duurder worden. Om het effect van de nieuwe WLTP-norm wat te milderen, moeten autoconstructeurs nog tot en met eind december 2020 een theoretische NEDC-waarde, ook wel NEDC 2.0-waarde genoemd, berekenen. De fiscus houdt tot dan rekening met de CO2-uitstoot op basis van deze NEDC-methode. Situatie vanaf 2021 Vermeldingen op het gelijkvormigheidsattest Vanaf 1 januari 2021 mogen autoconstructeurs voor WLTP- wagens nog een NEDC 2.0-waarde berekenen, maar dit is niet verplicht. Enkel voor nieuwe personenwagens waarvan de gemeten NEDC CO2-waarde minder dan 50 gram CO2 per kilometer bedraagt, moeten de autoconstructeurs nog tot en met 31 december 2022 een NEDC 2.0-waarde op het gelijkvormigheidsattest vermelden. Ook in het geval dat de autoconstructeur de NEDC 2.0-waarde nog optioneel op het gelijkvormigheidsattest vermeldt, zal de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen (DIV) deze NEDC 2.0-waarde verder blijven registeren. Concreet betekent dit dat vanaf 1 januari 2021 de volgende 3 situaties mogelijk zijn: • het voertuig is gehomologeerd volgens de oude NEDC- test en het gelijkvormigheidsattest vermeldt enkel een NEDC-waarde; • het voertuig is gehomologeerd volgens de nieuwe WLTP- test en het gelijkvormigheidsattest vermeldt zowel een NEDC 2.0-waarde als een WLTP-waarde; • het voertuig is gehomologeerd volgens de nieuwe WLTP- test en het gelijkvormigheidsattest vermeldt enkel een WLTP-waarde. Toepasselijk CO2-uitstootgehalte De huidige wetgeving voorziet dat er bij de vaststelling van het belastbaar voordeel van alle aard van een bedrijfswagen rekening gehouden moet worden met het CO2-uitstootgehalte van het voertuig zoals dat beschikbaar is bij de DIV. Er wordt Gelieve met deze instructies van de overheid rekening te houden als u ons de CO2-uitstoot van een bedrijfswagen doorgeeft. 8 Sociaal Secretariaat

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3