BESMETTELIJKE ZIEKTES Tijdens de coronapandemie hebben we geleerd dat besmettelijke ziektes zich in een vliegtuig gemakkelijk verspreiden. We zitten immers met soms enkele honderden mensen gedurende verschillende uren in een afgesloten ruimte. De meeste moderne vliegtuigen - maar ook weer niet allemaal - zijn tegenwoordig uitgerust met een zeer performant ventilatiesysteem. De cabinelucht wordt continu gefilterd door HEPA-filters (High Efficiency Particulate Air Filter). De gefilterde lucht wordt aangevuld met lucht die van buiten het vliegtuig wordt aangezogen. Deze mengeling van gefilterde (40%) en verse (60%) lucht wordt vanuit het plafond met een snelheid van 1 m/s in de cabine gebracht. Onder de stoelen aan de raamzijde wordt de lucht dan weer afgevoerd. De HEPA-filters verwijderen bijna alle (99.97%) van de deeltjes van meer dan 0.3 micron. Door deze maatregelen zijn de meeste vliegtuigcabines als relatief veilig te beschouwen (veiliger dan andere afgesloten ruimtes alleszins). Ondanks dit alles kan het natuurlijk zijn dat je lucht inademt die (nog) niet door de filter gegaan is. De uitademlucht van je buur bijvoorbeeld. Het systeem van luchtfiltering en verversing werkt trouwens pas goed als het toestel in de lucht is. De periode tussen het binnenkomen van het vliegtuig en het ‘airborn’ zijn blijft dus een risico. Wanneer je een infectieus ademhalingsprobleem hebt reis je misschien beter niet. Als het dan toch moet, dan liefst met een FFP2-masker. Dit laatste geldt ook wanneer je zelf een precaire gezondheid hebt en beter niet ziek wordt. MET WELKE AANDOENINGEN VLIEG JE BETER NIET? • Logischerwijze vlieg je misschien beter niet als je al een aandoening hebt die je ook kan krijgen door te vliegen. Maar ook hierin bestaan natuurlijk gradaties. Anderzijds bestaan er een aantal aandoeningen waarmee je van de meeste luchtvaartmaatschappijen niet mag vliegen. • Een recente hersenbloeding: veel hangt natuurlijk af van de aard en de grootte van de beroerte, maar algemeen wordt aanbevolen de eerste 2 weken na een hersenbloeding niet te vliegen. Deze periode kan oplopen tot meerdere maanden in geval van ernstigere bloedingen. De neuroloog zal in deze adviseren. • Infectieziekten, zoals waterpokken, griep of COVID. Enerzijds om de ziekte niet negatief te beïnvloeden en anderzijds, en zeker zo belangrijk, om andere passagiers niet te besmetten; • Zwangerschap: hier gaat het natuurlijk zowel over de gezondheid van de zwangere vrouw als van haar baby. Je wil natuurlijk niet dat het vliegtuig een noodlanding moet maken en dat je moet bevallen in een land waar geen hoogwaardige zorg aanwezig is. De meeste luchtvaartmaatschappijen staan geen reizen meer toe na 36 weken zwangerschap bij een enkelvoudige zwangerschap en na 32 weken bij een meervoudige zwangerschap. Meestal eist men bij een zwangerschap die verder is dan 28 weken een verklaring dat alles zonder complicaties verloopt (met inbegrip van de verwachte bevallingsdatum). • Kinderen maken best geen vliegreizen gedurende de eerste 48 uren van hun leven; voor prematuren wordt deze periode best wat langer genomen. Ook hier weer te bespreken met de huisarts of pediater. • Hartklachten: ook hier weer hangt veel af van de aard en de ernst van de aandoening. Sommige hartaandoeningen maken vliegen onverantwoord, anderen vormen geen bezwaar. De patiënt bespreekt dit best met zijn/haar cardioloog. Soms heeft men een medische verklaring (‘fit to fly’) nodig vooraleer men aan boord kan (bijv. als men zuurstof nodig heeft tijdens de reis). Een pacemaker of een ICD (Implanteerbare Cardioverter Defibrillator) geeft voornamelijk aanleiding tot problemen bij de veiligheidscontrole. Men gaat best niet door de metaaldetectoren maar vraagt om handmatig gecontroleerd te worden. • Neus-, keel- en ooraandoeningen: een gewone oorontsteking vormt niet echt een contra-indicatie, maar men neemt toch best zijn voorzorgen (neusdruppels, snoepjes…). Na een operatie aan het middenoor wordt aangeraden minsten 2 à 4 weken niet te vliegen. • Ernstige COPD (zuurstofsaturatie < 95%) of andere longziektes kunnen het gebruik van zuurstof tijdens de vlucht noodzakelijk maken. Overleg dit met je arts en contacteer ook de luchtvaartmaatschappij i.v.m. de modaliteiten. • Een recente operatie of verwonding waarbij er lucht of gas in het lichaam zit opgesloten kan een tegenindicatie vormen. • Ernstige langdurige geestesziekten of psychotische aandoeningen • Type I diabetespatiënten of Type II patiënten die afhankelijk zijn van insuline-injecties moeten ervoor zorgen dat ze voldoende medicatie mee aan boord hebben. Zorg er ook voor dat je tussendoortjes bij de hand hebt als de maaltijden wat lang op zich zouden laten wachten. Bij reizen die verschillende tijdzones overschrijden is het instellen van het juiste schema niet altijd kinderspel. HOE SLAAP JE HET BEST OP EEN VLIEGTUIG? Tenzij men de luxe heeft om business of first class te vliegen valt slapen in een vliegtuig niet altijd mee. Zeker niet als men groter dan pakweg 1.80 m. is. Als men verschillende tijdszones overschrijdt, en zeker als men van west naar oost vliegt wordt de cabine soms verduistert op een vroeger moment dan wanneer men normaal zou gaan slapen. Met een beetje slaaptekort op 20 EXTERNE PREVENTIE
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3