De Europese AI-verordening trad op 1 augustus 2024 in werking en heeft stapsgewijs uitwerking. De laatste deadline is voorzien voor 2 augustus 2027. Nieuwe AI-verplichtingen vanaf 2 augustus 2025 Sinds 2 februari 2025 gelden er verplichtingen voor ondernemingen die AI-systemen inzetten: • AI-geletterdheid van werknemers: werkgevers moeten ervoor zorgen dat medewerkers die met AI-systemen werken voldoende ‘AI-geletterd’ zijn. De verordening preciseert dit begrip niet, waardoor de invulling afhankelijk zal zijn van de functie, het opleidingsniveau en de mate waarin AI binnen de organisatie wordt gebruikt. • AI-beleid binnen de onderneming: daarnaast moeten ondernemingen beschikken over een formeel beleid rond het gebruik van hun AI-systemen. Wanneer dit nog niet is uitgewerkt, raden wij aan om dit zo snel mogelijk te concretiseren in een duidelijke en gedetailleerde AI-policy. Op 2 augustus 2025 traden opnieuw een aantal belangrijke verplichtingen in werking die voornamelijk betrekking hebben op: • De regels voor de aanbieders van AI-modellen voor algemene doeleinden: dit zijn modellen die getraind zijn om op basis van data een grote hoeveelheid taken uit te voeren. De meeste werkgevers zullen enkel gebruiker zijn en niet aanbieder, zodat we in dit artikel hier niet verder op in zullen gaan. • Het toezichtskader: sinds 2 augustus 2025 moet elke lidstaat nationale autoriteiten hebben aangesteld die instaan voor een correcte toepassing van de verordening. Sinds 2 augustus 2025 moeten conformiteitsbeoordelingsinstanties ook voldoen aan een aantal regels. Deze laatste zijn instanties, aangemeld door de nationale autoriteiten bij de Europese Commissie, die AI-systemen met het hoog risico zullen testen, controleren en certificeren. • De sancties. SANCTIES Zoals hierboven vermeld, zijn de bepalingen rond sancties van toepassing sinds 2 augustus 2025. De AI-verordening voorziet enerzijds zelf in specifieke maximumboetes voor bepaalde inbreuken, zonder dat daar eerst Belgische wetgeving voor nodig is: • het gebruik van verboden AI-toepassingen met een onaanvaardbaar risico, zoals systemen die gedrag manipuleren op basis van kwetsbaarheden: boete tot 35 miljoen euro of 7% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag het hoogste is; • het niet naleven van verplichtingen voor ontwikkelaars, distributeurs of gebruikers van hoogrisico-AI-systemen, zoals AI die wordt ingezet bij wervingsprocedures of kredietbeoordeling: boete tot 15 miljoen euro of 3% van de wereldwijde jaaromzet; • het verstrekken van onjuiste of misleidende informatie aan toezichthoudende autoriteiten, bijvoorbeeld over de werking of het doel van een AI-systeem: boete tot 7,5 miljoen euro of 1% van de wereldwijde jaaromzet. Anderzijds moet België zelf nog aanvullende nationale regels uitwerken over handhaving en sancties. BELANGRIJK VOOR WERKGEVERS Ook al is het nog wachten op de Belgische invulling van het toezichtskader, werkgevers moeten sinds 2 augustus 2025 al rekening houden met de rechtstreekse gevolgen van de AI-verordening. Zo kan het gebruik van een AI-gestuurde leugendetectie tijdens sollicitatiegesprekken – een verboden AI-praktijk – aanleiding geven tot een boete tot 35 miljoen euro of 7% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag hoger ligt. Daarnaast blijven ook andere verplichtingen gelden, zoals het verhogen van ‘AI-geletterdheid’ bij werknemers én het ontwikkelen van een duidelijk AI-beleid, ondersteund door een transparante en toegankelijke AI-policy. Via ons kan je een model van een AI-policy bekomen. 13 CONSULT
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3