CLB Nieuws juli / augustus 2022
Verzekeringen Wanneer kan ik een beroep doen op mijn kredietkaartverzekering? Om recht te hebben op deze garanties moet u minstens een deel van uw reis betaald hebben met de desbetreffende kredietkaart. • De dekking kent meestal een maximum. Om meer te weten te komen over de voorwaarden van uw verzekering is het verstandig contact op te nemen met uw bank. Over het algemeen zijn de kaarthouder, zijn of haar echtgenoot of partner, kinderen ten laste onder de 25 jaar evenals nakomelingen en ascendenten (tot een bepaalde graad) verzekerd voor deze extra’s. Banken kunnen wat dit betreft echter hun eigen regels stellen. Wanneer u zich in één van de bovengenoemde situaties bevindt is het noodzakelijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank door te bellen naar het nummer dat op de achterkant van uw kaart staat vermeld. Een afzonderlijk onderschreven reisverzekering kan nuttig zijn De kaarten kunnen u dus diverse extra verzekeringen opleveren, maar houden meestal beperkingen in: • Het bedrag dat u terugkrijgt is niet altijd toereikend. • De opgelegde franchise (bedrag dat u eerst zelf moet betalen) kan erg beperkend zijn. • U bent slechts voor korte tijd verzekerd, wat problemen kan opleveren wanneer u voor langere tijd op reis gaat. Voor langere reizen kan het daarom handig zijn om een aparte verzekering af te sluiten, die meestal een veel hogere dekking bieden. • … Samenvattend is het belangrijk om voorafgaand aan uw reis de garanties en verzekeringen van uw kredietkaart na te gaan. Als deze niet voldoende blijken te zijn is het verstandig om een afzonderlijke reisverzekering af te sluiten. Let op! Onvoorziene omstandigheden Natuurlijk gaat u op reis om een geweldige tijd te hebben, maar enig risico zal altijd blijven bestaan. Daarom is het belangrijk om verzekerd te zijn in geval van onvoorziene omstandigheden. Terroristische aanslagen of natuurrampen (aardbevingen, orkanen, overstromingen, enz.) kunnen ook een reden zijn om een reis te willen annuleren. • Zelf annuleren: Als u er zelf voor kiest om uw reis te annuleren die u bij een reisorganisatie hebt geboekt, heeft de reisorganisatie geen wettelijke verplichting om de kosten van uw verblijf of vlucht terug te betalen. • De reisorganisator kan de reis niet laten doorgaan: Het kan echter ook voorkomen dat de reisorganisatie zelf niet in staat is om de reis te organiseren. In dat geval zal de organisatie uw geld moeten terugbetalen, u andere reisdata of een andere bestemming voorstellen. Gevaarlijke bestemmingen Het kan gebeuren dat de FOD Buitenlandse Zaken een negatief reisadvies geeft voor een bepaald land of een bepaalde stad inzake mogelijke veiligheidsrisico’s, waardoor u uw geboekte reis wenst te annuleren. • De meeste reisoperatoren zorgen voor een annulering of wijziging van uw reis bij een negatief reisadvies. Ze zijn dit echter niet verplicht. Deze ‘service’ kan dan ook worden gezien als een vorm van goodwill tegenover de klant. • Wanneer u zelf uw reis wenst te annuleren, kunt u bij uw reisorganisatie een aanvraag richten om uw uitgaven terug te krijgen. Als de organisatie hier niet op wilt ingaan, zult u moeten hopen op een minnelijke regeling overeenkomstig de contractuele voorwaarden van uw reisovereenkomst. Bij CLB verzekeringen hebben we goede contacten met diverse reisverzekeraars zoals bv. Europ Assistance, Allianz Partner, VAB … Hierdoor vinden we ongetwijfeld passende oplossing voor u. Contacteer ons telefonisch via 011 59 90 62 of via het e-mailadres: verzekeringen@clbgroup.be. Bron: Julie Lamotte, Europ Assistance 21
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3