CLB Nieuws juli / augustus 2022
3. Nieuwe instrumenten 3.1 Aangepaste werkuren voor personen in progressieve werkhervatting Voor personen in progressieve werkhervatting kunnen de minimumgrenzen van 3 uren per dag of 1/3de per week, gelet op de gezondheidstoestand, soms ambitieus zijn en een belemmering vormen om het werk te hervatten. Voor deze specifieke gevallen, meer bepaald progressieve werkhervattingen, worden beide grenzen voortaan afgeschaft. 3.2 Arbeidsparticipatietoeslag Aan mensen die om medische redenen (tijdelijk) hun bestaande arbeidsvolume moeten verminderen zal een stuk inkomenscompensatie worden gegeven die het lagere loon ingevolge het deeltijds werken aanvult. De doelgroep zouden werknemers zijn waarvan de preventieadviseur-arbeidsarts attesteert dat de betrokkene gebaat zou zijn om, omwille van medische redenen, het arbeidsvolume (tijdelijk) wat te verminderen. De adviserend arts van het ziekenfonds zal deze voorgestelde aanpassing moeten onderschrijven. Het doel zou zijn om volledige arbeidsongeschiktheid te voorkomen. 3.3 Aanpassingen ziektebriefje voor de werkgever Werknemers zouden niet meer verplicht zijn om een arbeidsongeschiktheidsattest af te leveren voor afwezigheid door ziekte van één dag of minder. Dit geldt voor maximum drie afwezigheden van één dag per werknemer per jaar. De werknemer moet de werkgever wel nog steeds voorafgaandelijk informeren over de afwezigheid samen met zijn correcte verblijfsadres. De controlemogelijkheden, zoals voorzien in artikel 31 van de arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978, blijven immers onverkort van toepassing. Kmo's kunnen verder een ziekteattest blijven eisen voor ziekte van één dag. De afschaffing van het ziektebriefje voor één dag is enkel van toepassing voor bedrijven met minstens 50 werknemers. Opgelet! Deze tekst is onder voorbehoud van publicatie van de officiële wetteksten in het Belgisch Staatsblad. Deze tekst is gebaseerd op de beslissing van de ministerraad en de persnota van minister Frank Vandenbroucke. Eric Strauven Bankdirecteur van Beobank Maasmechelen “Bij Beobank staan we dicht bij onze klanten”, vertelt bankdirecteur Eric Strauven. “En dat is net zo bij CLB Group. Wij luisteren aandachtig naar de vraag van mensen die bij ons willen sparen, lenen, beleggen of verzekeren. Bij CLB Group luisteren ze aandachtig naar de vragen van mezelf of één van mijn twee medewerkers. Dat kan over uiteenlopende dingen gaan. Maar daarbij slagen ze erin om binnen een uur — vaak zelfs binnen een kwartier of meteen — de juiste antwoorden te geven.” “Ik heb jarenlang voor een ander sociaal secretariaat gekozen. Maar na een paar personeelswissels liep het fout. Antwoorden lieten lang op zich wachten en er werden vaak fouten gemaakt. Daarom ging ik op zoek naar een nieuw sociaal secretariaat. Dat vond ik bij het bestuur van Handbal Tongeren. Daarin werkte ik samen met Eddy Withofs, gedelegeerd bestuurder van CLB Group. Hij was dan ook meteen mijn rechtstreekse lijn naar CLB Group.” Blij met de overstap “Naast het sociaal secretariaat zijn we ook bij CLB Group voor de externe preventie. Daarvoor komt er geregeld iemand langs om de veiligheid van onze werkplek in topconditie te houden. Tel daarbij de andere services en je weet waarom het nu 10 keer beter is. CLB Group blijft ons nu al anderhalf jaar verrassen met hun snelle, correcte en vakkundige topservice. Naar hen overstappen is een aanrader.” “Dag en nacht verschil met vroeger” Klant aan het woord 17
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3