CLB Nieuws juli / augustus 2022

Consult 2.3 Responsabilisering werkgevers Om werkgevers ertoe aan te zetten om langdurig zieke werknemers opnieuw in te schakelen in het arbeidscircuit, heeft de wetgever een nieuwe responsabiliseringsbijdrage ingevoerd voor werkgevers met een ‘bovenmaatse instroom’ in de invaliditeit. Ondernemingen met gewoonlijk gemiddeld 50 werknemers die te maken hebben met een bovenmatige instroom van langdurige zieken (jonger dan 55 jaar en minstens drie jaar in dienst bij de betrokken onderneming), zouden een specifieke werkgeversbijdrage van 0,625% op het totaal van de kwartaallonen moeten betalen. De regeling werd al eerder gepubliceerd in de Programmawet van 27 december 2021. Uit een proefdraai is gebleken dat de Programmawet op een aantal punten moet worden aangepast. Bovendien zal een koninklijk besluit verder moeten uitwerken wat moet worden verstaan onder ‘bovenmatig’. Volgens de persnota van minister Vandenbroucke zal een bovenmatige instroom in de invaliditeit worden gekenmerkt door de volgende eigenschappen: • een onderneming met minstens drie intredes in invaliditeit tijdens de afgelopen vier kwartalen; • de verhouding tussen het aantal intredes en het tewerkstellingsvolume in die onderneming (gemeten in VTE’s) ligt drie keer hoger dan het gemiddelde van de globale privésector en bovendien dubbel zo hoog als bij vergelijkbare ondernemingen met vergelijkbare activiteiten (NACE-code). 2.4 Responsabilisering mutualiteiten Ook mutualiteiten worden verzocht om mee te werken aan het gezamenlijke doel om langdurige zieken terug aan het werk te krijgen. Er zullen concrete afspraken worden gemaakt met de mutualiteiten. Wanneer wordt vastgesteld dat mutualiteiten deze afspraken niet correct nakomen, verliezen zij 10% van het ‘variabel’ deel van de terugbetaling van hun administratieve kosten. Het zou gaan om zo’n 20 miljoen euro. 2.5 Verwachtingen ten aanzien van de regio’s De acties, zoals het opstarten van begeleiding, die volgen op al deze maatregelen, zijn eveneens belangrijk. Dit betreft een regionale bevoegdheid. Aangezien dit in verleden niet vlot verliep, worden er nieuwe protocollen afgesproken. In Wallonië en Brussel zal ook een nieuw raamakkoord worden afgesproken. De regio’s engageren zich om op die manier sneller en beter in te zetten op trajecten voor langdurig zieken onder het wakend oog van hun respectieve gewestelijke arbeidsbemiddelingsdiensten. 16

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3