CLB_NIEUWS_OKT-NOV_2025

SOCIAAL SECRETARIAAT Collectief verlof voor 2026 nu al vastleggen EXTERNE PREVENTIE De donkere maanden zijn niet altijd even veilig! VERZEKERINGEN Waarom is een overlijdensverzekering zo belangrijk voor zelfstandigen TWEEMAANDELIJKS OKTOBER I NOVEMBER 2025

Infomagazine oktober I november 2025 8Nieuwe bedragen vergoedingen buitenlandse dienstreizen Dagelijkse forfaitaire verblijfsvergoedingen die worden toegekend aan de ambtenaren van de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. 12 Nieuwe AI-verplichtingen vanaf 2 augustus 2025 De Europese AI-verordening trad op 1 augustus 2024 in werking en treedt stapsgewijs in werking. De laatste deadline is voorzien voor 2 augustus 2027. 24 Warm, veilig en voorbereid. Zo kom je de winter door. We overlopen hier een aantal (maar lang niet alle) seizoensspecifieke risico’s die zich op de arbeidsplaats in deze periode kunnen voordoen. 28 Ontdek onze IT en AI-webinars: slimmer werken met digitale tools De digitale werkplek evolueert razendsnel. AI, Microsoft 365 en low-code oplossingen zorgen voor nieuwe manieren van samenwerken én productiever werken. INHOUD 2

Industrieterrein Kolmen 1085 - Alken - 011 31 23 41 - clbgroup.be © Alle rechten voorbehouden. Behoudens de uitdrukkelijk bij wet bepaalde uitzonderingen mag niets van deze uitgave gereproduceerd, overgenomen, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand of openbaar gemaakt worden, op welke wijze ook, zonder de uitdrukkelijke voorafgaandelijke en schriftelijke toestemming van de uitgever. De redactie streeft naar betrouwbaarheid van de gepubliceerde informatie, waarvoor ze echter niet aansprakelijk kan gesteld worden. VOORWOORD Inhoud SOCIAAL SECRETARIAAT Vervanging feestdagen 2026. 4 Het collectief verlof voor 2026 nu al vastleggen. 6 Vrijwillige relance overuren en fiscaal voordelige overuren verlengd. 7 Nieuwe bedragen kostenvergoedingen buitenlandse dienstreizen. 8 SOCIAAL SECRETARIAAT BEKNOPT 10 CONSULT Nieuwe AI-verplichtingen vanaf 2 augustus 2025. 12 De hervorming van de werkloosheidsreglementering. 14 Vlaams opleidingsverlof, wat wijzigt er? 15 KLANT AAN HET WOORD YMA, stralen - metaliseren - poederlakken 17 EXTERNE PREVENTIE De donkere maanden zijn niet altijd even veilig! 18 Warm, veilig en voorbereid. Zo kom je de winter door. 24 VERZEKERINGEN Waarom is een overlijdensverzekering zo belangrijk voor zelfstandigen? 26 ACADEMY Ontdek onze IT en AI-webinars 28 Overzicht opleidingen oktober- november - december 2025. 32 De topics van het najaar! De herfst staat weer voor de deur. Voor werkgevers is dit hét moment om vooruit te kijken naar de feestdagenregeling van 2026. Op pagina 4 vind je een overzicht van de officiële feestdagen en de procedure om feestdagen die samenvallen met een inactiviteitsdag correct te vervangen. Een goede planning voorkomt misverstanden en zorgt voor duidelijkheid binnen het team. AI ontwikkelt zich razendsnel en de regelgeving houdt gelijke tred. Wat ooit enkel toekomstmuziek leek, is nu harde realiteit: de wet is niet langer een visie, maar een verplichting. Op pagina 12 lees je wat dit concreet betekent voor jouw onderneming én welke sancties er volgen bij inbreuken. De dagen worden korter en grijzer, en dat brengt enkele specifieke veiligheidsrisico’s met zich mee. Denk aan verminderde zichtbaarheid, gladde wegen en lage temperaturen. Vorig jaar gebeurden maar liefst 4 op de 10 woon-werkongevallen met de fiets of e-step. De juiste bescherming: een reflecterend vest, goede verlichting en een stevige helm maken het verschil. Vanaf pagina 18 gaan we dieper in op de risico’s die zich in deze periode ook op de werkvloer kunnen voordoen. Als zelfstandige werk je elke dag hard om je toekomst veilig te stellen. Maar wat gebeurt er met je onderneming als je onverwacht komt te overlijden? De financiële gevolgen zijn vaak groter dan men denkt. Een overlijdensverzekering biedt hiervoor vaak een oplossing. Lees meer op pagina 26 Ontdek op pagina 28 hoe de opleidingen van CLB Academy je helpen om het najaar efficiënt en met focus door te komen. Wij wensen je alvast een hartverwarmende en veilige herfstperiode. Eddy Withofs, Rohnny Peters, Christophe Peters Directie CLB Group 3

“ Om discussies over vervangingsdagen te vermijden, is het aangewezen om vóór de aanplakking het schriftelijk akkoord van elke werknemer te bekomen. SOCIAAL SECRETARIAAT 4

Vervanging feestdagen 2026 Feestdagen die samenvallen met een zondag of een gewone inactiviteitsdag in de onderneming, moeten worden vervangen door een andere dag waarop er gewoonlijk wel wordt gewerkt in de onderneming. Een inactiviteitsdag is een dag waarop de voltijdse werknemers in de onderneming niet moeten werken. Wordt er in de onderneming op zaterdag en zondag niet gewerkt, dan moeten er in 2026 twee feestdagen worden vervangen, namelijk zaterdag 15 augustus 2026 (O.L.V. Hemelvaart) en zondag 1 november 2026 (Allerheiligen). Voor de vervanging van deze feestdagen moet een specifieke procedure worden gevolgd. In eerste instantie kan het paritair comité hierover beslissen. Deze beslissing moest vóór 1 oktober 2025 aan de Minister van Werk worden meegedeeld. Enkel indien deze beslissing algemeen verbindend wordt verklaard bij koninklijk besluit, kan zij uitwerking krijgen. Indien niets werd bepaald in het paritair comité, kan de ondernemingsraad hierover een beslissing nemen. Bij afwezigheid van een ondernemingsraad of bij gebrek aan een beslissing van de ondernemingsraad, kan er een regeling worden getroffen met de vakbondsafvaardiging, of bij afwezigheid hiervan, door middel van een collectief akkoord met alle werknemers. Bij gebrek aan een collectieve beslissing, worden de vervangingsdagen vastgesteld in individueel overleg tussen werkgever en werknemer. Als er geen vervangingsdagen worden vastgelegd, dan Er is geen sprake van een collectief akkoord met alle werknemers wanneer de vervangingsdagen door middel van een ondertekend en gedateerd bericht worden uitgehangen in de onderneming. Om discussies hierover te vermijden, is het daarom aangewezen om vóór de aanplakking het schriftelijk akkoord van elke werknemer te bekomen. wordt de feestdag in principe vervangen door de eerstvolgende gewone activiteitsdag in de onderneming. De werkgever moet de overeengekomen vervangingsdagen vóór 15 december 2025 door middel van een ondertekend en gedateerd bericht uithangen in de onderneming. Een kopie van dit bericht moet bij het arbeidsreglement worden gevoegd en eveneens naar de Inspectie Toezicht Sociale Wetten worden gestuurd. Dit kan via www.arbeidsreglement.belgie.be. • Nieuwjaar Donderdag 1 januari • Paasmaandag Maandag 6 april • Dag van de Arbeid Vrijdag 1 mei • O.L.H. Hemelvaart Donderdag 14 mei • Pinkstermaandag Maandag 25 mei • Nationale feestdag Dinsdag 21 juli • O.L.V. Hemelvaart Zaterdag 15 augustus • Allerheiligen Zondag 1 november • Wapenstilstand Woensdag 11 november • Kerstmis Vrijdag 25 december WETTELIJKE FEESTDAGEN 2026 De regionale feestdagen (zaterdag 11 juli 2026 voor de Vlaamse Gemeenschap, zondag 27 september 2026 voor de Franse Gemeenschap en zondag 15 november 2026 voor de Duitstalige Gemeenschap) moeten eveneens worden toegekend aan de werknemers wanneer jouw onderneming of jouw paritair comité heeft beslist om deze dagen extra toe te kennen. SOCIAAL SECRETARIAAT 5

Het collectief verlof voor 2026 nu al vastleggen Het paritair comité kan een beslissing nemen omtrent de vakantiedata in de sector. In dat geval moet de FOD Sociale Zekerheid ten laatste op 31 december 2025 hierover worden ingelicht. Indien het paritair comité geen beslissing meedeelt vóór deze datum, mogen de data van de collectieve vakantie worden vastgelegd door de ondernemingsraad of, bij ontstentenis, door de vakbondsafvaardiging of, bij ontstentenis, door een akkoord tussen werkgever en werknemers. De Inspectie Toezicht Sociale Wetten hanteert het standpunt dat het principe van het vastleggen van collectief verlof in een onderneming in het arbeidsreglement moet worden opgenomen, zodat er een uitdrukkelijk akkoord is van de werknemers met het vastleggen van collectief verlof. Hiervoor moet de normale procedure inzake wijziging van het arbeidsreglement worden gevolgd. Eénmaal je een algemeen kader rond collectief verlof hebt opgenomen in je arbeidsreglement moet je jaarlijks de exacte data vastleggen via een bijlage bij het arbeidsreglement. Hiervoor moet de normale procedure voor het opstellen of wijzigen van het arbeidsreglement niet worden gevolgd. De bekendmaking gebeurt via de aanplakking van een bericht in de onderneming. Hiervan moet een afschrift aan iedere werknemer worden overhandigd. Tevens moet er binnen de 8 dagen na de inwerkingtreding een afschrift worden bezorgd aan de Inspectie Toezicht Sociale Wetten. Dit kan elektronisch via: www.arbeidsreglement.belgie.be. Naast de feestdagen kan ook de jaarlijkse vakantie collectief worden vastgelegd. Dit gebeurt op het niveau van het paritair comité of op ondernemingsniveau. Er is geen sprake van een collectief akkoord met alle werknemers wanneer het collectief verlof enkel door middel van een ondertekend en gedateerd bericht wordt uitgehangen in de onderneming. Om discussies hierover te vermijden, is het daarom aangewezen om vóór de aanplakking het schriftelijk akkoord van elke werknemer te bekomen. Naast een akkoord over het principe van collectief verlof, moet de werkgever dus ook een uitdrukkelijk akkoord van de werknemers bekomen over de exacte data. 6 SOCIAAL SECRETARIAAT

VRIJWILLIGE RELANCE OVERUREN Het systeem van de vrijwillige relance overuren is een tijdelijke maatregel die toelaat om werknemers in alle sectoren maximum 120 bijkomende vrijwillige overuren op jaarbasis te laten presteren bovenop het basiscontingent van 100 ‘gewone’ vrijwillige overuren per jaar. Voor de vrijwillige relance overuren moet de werkgever geen toeslag betalen, noch inhaalrust toekennen. Bovendien zijn deze overuren vrijgesteld van RSZ-bijdragen en bedrijfsvoorheffing. Ze worden ook niet aangerekend op de interne grens. Met de publicatie van de programmawet in het Belgisch Staatsblad werd deze regeling officieel verlengd tot en met 31 december 2025. De verlenging trad retroactief in werking op 1 juli 2025, waardoor de vrijwillige relance overuren voor het volledige jaar 2025 kunnen worden toegepast. Om deze vrijwillige relance overuren te kunnen toepassen, is geen specifieke motivering vereist. Wel moet vóór de aanvang van de prestaties een schriftelijke overeenkomst met de werknemer worden gesloten. De overeenkomst geldt voor een hernieuwbare periode van 6 maanden. Het zomerakkoord voorziet ook na 31 december 2025 in een verlenging van dit systeem én in een uitbreiding van de regeling van het aantal vrijwillige overuren naar 360 per jaar en per werknemer, waarvan 240 uren vrij zijn van overloontoeslag, bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen. In de horecasector wordt een verhoging naar 450 vrijwillige overuren voorzien, waarvan 360 Vrijwillige relance overuren en fiscaal voordelige overuren verlengd tot en met 31 december 2025 uren worden vrijgesteld van overloontoeslag, bedrijfsvoorheffing en sociale bijdragen. Opgelet: noch de verlenging vanaf 1 januari 2026, noch de uitbreiding is reeds officieel! Deze maatregelen moeten nog worden omgezet in wetgevende teksten. FISCAAL VOORDELIGE OVERUREN Ook de regeling die de fiscaal voordelige overuren verhoogt tot 180 overuren per kalenderjaar, is officieel verlengd tot en met 31 december 2025. Deze verlenging trad eveneens retroactief in werking op 1 juli 2025. De werknemer geniet hiermee een belastingvermindering van een bepaald percentage van het basisloon voor ieder gepresteerd overuur dat recht geeft op een overloontoeslag. Het huidig percentage bedraagt 66,81% voor een gepresteerd uur waarop een wettelijke overloontoeslag van 20% van toepassing is (zoals in PC 124 – bouwsector). Voor een gepresteerd uur waarop een wettelijke overloontoeslag van 50% of 100% van toepassing is, bedraagt het percentage 57,75%. Voor ieder gepresteerd overuur, dient de werkgever een bepaald percentage van het basisloon niet door te storten aan bedrijfsvoorheffing. Het gaat om 32,19% voor een gepresteerd uur waarop een wettelijke overloontoeslag van 20% van toepassing is (zoals in PC 124 – bouwsector) en om 41,25% voor een gepresteerd uur waarop wettelijke overloontoeslag van 50% of 100% van toepassing is. Het zomerakkoord voorziet in een definitieve verhoging van de fiscaal voordelige overuren naar 180 overuren per kalenderjaar. Ook dit moet echter nog definitief worden bevestigd. 7 SOCIAAL SECRETARIAAT

gepaste bedragen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. De nieuwe bedragen zijn van toepassing sedert 1 augustus 2025. De vorige landenlijst dateerde van 15 februari 2023. Je kan als werkgever deze bedragen ook toepassen voor je werknemers die voor het werk tijdelijk naar het De overheid maakt gebruik van een landenlijst met bedragen van de dagelijkse forfaitaire verblijfsvergoedingen die worden toegekend aan de ambtenaren van de FOD Buitenlandse zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking die in dienstopdracht naar het buitenland gezonden worden. Op 1 augustus 2025 werd een nieuwe landenlijst met aanNieuwe bedragen kostenvergoedingen buitenlandse dienstreizen SOCIAAL SECRETARIAAT 8

buitenland moeten. De kosten die je werknemers in het buitenland maken, mag je op forfaitaire wijze terugbetalen. Voor het toekennen van deze forfaitaire verblijfsvergoedingen voor buitenlandse dienstreizen moet je wel rekening houden met een aantal voorwaarden en beperkingen. Mits naleving van deze voorwaarden zullen deze vergoedingen worden aangemerkt als kosten eigen aan de werkgever. Deze zullen bijgevolg niet belastbaar zijn in hoofde van de begunstigde, volledig aftrekbaar zijn als beroepskost voor de werkgever en niet onderworpen worden aan sociale zekerheidsbijdragen. DIENSTREIZEN VAN MAX. 30 KALENDERDAGEN Onder ‘dienstreis naar het buitenland’ wordt verstaan: een opdracht van korte duur in het buitenland in effectieve dienst of opdracht van de werkgever of vennootschap waarin men werknemer of bedrijfsleider is. Onder ‘korte duur’ wordt verstaan: een dienstreis van min. 10 uur (bij vertrek en aankomst op dezelfde dag) en max. 30 kalenderdagen. De forfaitaire vergoedingen kunnen enkel worden gebruikt ter vergoeding van de kosten van werknemers en bedrijfsleiders die hun beroepswerkzaamheden in vergelijkbare omstandigheden uitoefenen als de ambtenaren van de ‘carrière hoofdbestuur’ van de FOD Buitenlandse Zaken, Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking (categorie 1). Bijgevolg moet het gaan om werknemers en bedrijfsleiders die hoofdzakelijk een sedentaire beroepsactiviteit uitoefenen en in het kader daarvan eenmalig, occasioneel of zelfs regelmatig dienstreizen naar het buitenland maken. Kortom is de regeling niet van toepassing op de werknemers of bedrijfsleiders voor wie verplaatsingen van en naar het buitenland, deel uitmaken van hun normale dagelijkse beroepsactiviteit. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen de dagelijkse forfaitaire vergoeding en de maximale logementsvergoeding. Dagelijkse forfaitaire vergoeding De dagelijkse forfaitaire vergoeding dekt de maaltijdkosten van de lunch en het diner, alsook de kleine uitgaven die ter plaatse gebeuren zoals de plaatselijke vervoerskosten, drank- en snackkosten, telefonische communicatiekosten en kosten in verband met andere contante uitgaven. De kosten in verband met de huisvesting en de verplaatsingen naar het buitenland en terug worden hieronder niet begrepen. De werkgever heeft de keuze tussen het algemene forfait ten bedrage van € 37,18 als minimum of het forfait vanuit de landenlijst categorie 1. Het bedrag van € 37,18 mag dus steeds toegepast worden voor landen waarvoor op basis van de landenlijst een lager bedrag van toepassing zou zijn. Het volledig forfait mag slechts in de volgende gevallen worden betaald: • per volledige dag van afwezigheid (dit is de dag tussen twee overnachtingen op een dienstreis); • voor dienstreizen met vertrek en terugkeer binnen hetzelfde etmaal met min. 10 uur afwezigheid. Indien je als werkgever de maaltijdkosten rechtstreeks ten laste neemt, wordt de dagelijkse forfaitaire vergoeding verminderd met 35% voor de lunch en 45% voor het diner. De ontbijtkosten zitten vervat in de logementsvergoeding, dus hiervoor moet geen vermindering worden toegepast. Indien de andere kleine uitgaven reeds via een andere weg vergoed worden, moet de forfaitaire vergoeding worden verminderd met 20%. Voor dienstreizen die langer dan 24 uren duren, wordt de dagvergoeding voor de dagen van vertrek en terugkeer, ten belope van de helft, als kost eigen aan de werkgever of vennootschap in aanmerking genomen. Op de halve dagvergoeding moeten de bovenstaande verminderingen niet toegepast worden. Logementsvergoedingen en reiskosten De overnachtings-, ontbijt- en reiskosten kunnen enkel op basis van bewijsstukken worden terugbetaald. DIENSTREIZEN VAN MEER DAN 30 KALENDERDAGEN Sinds geruime tijd aanvaardt de fiscus ook forfaitaire verblijfsvergoedingen toegekend voor dienstreizen langer dan 30 kalenderdagen. Meer bepaald moet er rekening gehouden wordenmet volgende voorwaarden: • de vergoedingen mogen enkel betaald worden voor buitenlandse dienstreizen van meer dan 30 kalenderdagen, maar beperkt tot max. 24 maanden; • de betaling van de forfaitaire vergoedingen moet worden stopzet zodra de werknemer of de betrokken bedrijfsleider zich vestigt in het buitenland; • de tabel die de werkgever hiervoor moet raadplegen is deze van categorie 2 (‘de naar het buitenland uitgezonden agenten’). 9 SOCIAAL SECRETARIAAT

Nieuw uitstel FLA tot 31 december 2025 De Federal Learning Account (FLA) is een digitaal platform waarop werkgevers alle formele en informele opleidingen, die hun werknemers hebben gevolgd, moeten registreren. Omwille van administratieve moeilijkheden en het voornemen van de nieuwe regering om een ander registratiesysteem uit te werken, werd de registratieverplichting van werkgevers in de FLA eerder al uitgesteld tot 1 september 2025. De wet van 28 juli 2025 voorziet in een bijkomend uitstel van de FLA tot 1 januari 2026. Met dit nieuwe uitstel beoogt men extra tijd te creëren om een kader uit te werken voor een alternatief registratiesysteem voor opleidingen dat administratief minder belastend is voor de ondernemingen. Ondernemingen met minstens 20 werknemers blijven wel nog steeds verplicht om een opleidingsplan op te stellen. Werkgevers zullen ook nog steeds opleidingen moeten aanbieden aan hun werknemers. Bovendien moeten werkgevers, in afwachting van de nieuwe regelgeving, de opleidingen van hun werknemers ook nog steeds blijven registreren. Momenteel hebben werkgevers hiervoor de keuze om gebruik te maken van de FLA of een andere tool die past binnen de mogelijkheden van de onderneming. Nieuw bedrag kilometervergoeding 4e kwartaal 2025 Werkgevers kunnen een kilometervergoeding toekennen aan werknemers die met hun eigen wagen professionele verplaatsingen maken. Het bedrag van deze kilometervergoeding wordt elk kwartaal herzien en aangepast op basis van de evolutie van de brandstofprijzen. Voor de periode van 1 oktober 2025 tot en met 31 december 2025 zal het maximum vrijgesteld kwartaalbedrag van de kilometervergoeding vastgelegd worden op € 0,4312 per kilometer (onder voorbehoud van publicatie in het Belgisch Staatsblad). Deze aangekondigde flitscontroles hebben voornamelijk een informatief en preventief karakter en worden daarom op voorhand gepubliceerd op de website van de SIOD (Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst). Dit neemt echter niet weg dat de inspectiediensten, bij vaststelling van zwaarwichtige inbreuken, ook tijdens deze flitscontroles kordaat kunnen optreden en indien nodig verbaliseren. De gewone, onaangekondigde controles door de inspectiediensten zullen uiteraard ook blijven doorgaan en zware sociale fraude zal streng worden aangepakt. Via de website van de SIOD wordt een specifieke checklist voor de vleessector ter beschikking gesteld. Deze checklist geeft een handig overzicht van de documenten die de inspectiediensten bij een controle kunnen opvragen. De checklist bevat ook een aantal vragen die de sociaal inspecteurs vaak stellen tijdens hun controles. Flitscontroles vleessector in oktober Verhoging Vlaamse jobbonus Voor het refertejaar 2025 worden de loongrenzen voor de jobbonus éénmalig verhoogd. Vanaf 1 januari 2025 gelden bij voltijdse tewerkstelling over het volledige jaar de volgende bedragen: • € 650 bij een gemiddeld bruto maandloon van maximaal € 2.115; • € 0 bij een loon boven € 3.114,99; • Een degressief bedrag tussen € 650 en € 50 voor lonen tussen € 2.115 en € 3.114,99, via een specifieke formule. Daarnaast wordt aan elk jobbonusbedrag vanaf 2025 een vaste extra van € 50 toegevoegd, behalve wanneer het berekende bedrag lager is dan € 50 voor een voltijdse werknemer. “De jobbonus is een jaarlijkse premie voor werknemers met een lager bruto maandloon.” 10 SOCIAAL SECRETARIAAT

Nieuwe uitbreiding in producten voor ecocheques De Nationale Arbeidsraad heeft de lijst met producten en diensten die kunnen worden aangekocht met ecocheques, uitgebreid. Sinds 15 juli 2025 kunnen ook droogtrommels van klasse A of B worden aangekocht, evenals smartphones en slatecomputers (tablets) van klasse A. Aan de categorie ‘hergebruik’ worden abonnementen en aansluitingen voor bibliotheken, spelotheken, babytheken en fietsbiebs toegevoegd. Op de website van de NAR vind je de nieuwe lijst: https://cnt-nar.be Verlenging maatregelen gepensioneerden in de zorgsector De maatregelen die de regering in 2022 heeft genomen om het personeelstekort in de zorgsector aan te pakken werden intussen meermaals verlengd, dit maal tot en met 31 december 2025. Het betreft meer bepaald de volgende maatregelen: • een vrijstelling van persoonlijke socialezekerheidsbijdragen voor de prestaties van gepensioneerden in de zorgsector; • de toepassing van een afzonderlijk belastingtarief van 33% op de bezoldigingen die zij ontvangen voor hun prestaties in de zorgsector; • een afwijkende termijn van drie werkdagen voor de bekendmaking van het individueel variabel uurrooster van de gepensioneerde deeltijdse werknemer; • een afwijking inzake de arbeidstijd, die lager mag liggen dan één derde van de wekelijkse arbeidsduur van de voltijdse werknemers van dezelfde categorie. Voor de laatste twee maatregelen inzake deeltijdse arbeid zal de werkgever wel overleg moeten plegen met de ondernemingsraad, het comité voor preventie en bescherming op het werk of de vakbondsafvaardiging. Wanneer een werkgever zijn werknemer een hybride of elektrische bedrijfswagen ter beschikking stelt, kan de werkgever ook voorzien in een terugbetaling van de elektriciteitskosten die verbonden zijn aan het thuisladen van de bedrijfswagen. Om geen extra belastbaar voordeel te creëren, moet de terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever in principe gebeuren op basis van de werkelijke elektriciteitskosten van de werknemer, die moeten bewezen worden. Omdat het vaak niet evident is om de werkelijke kosten te berekenen, mag gebruik worden gemaakt van het CREG-tarief. Dit tarief wordt berekend per gewest (Vlaanderen, Brussel, Wallonië). Dit vast bedrag per kWh mag echter niet meer bedragen dan de hierna vermelde maximale tarieven die door de FOD Financiën per kwartaal worden gepubliceerd in een addendum bij de fiscale circulaire 2024/C/77. Voor het vierde kwartaal van 2025 bedraagt het maximaal vast tarief per kWh per gewest: • Vlaams Gewest: € 0,3070/kWh; • Brussels Hoofdstedelijk Gewest: € 0,3356/kWh; • Waals Gewest: € 0,3457/kWh. Geen bedrijfsvoorheffing voor jonge werknemers 4e kwartaal 2025 Ben je van plan om in de maanden oktober, november of december 2025 een jonge werknemer aan te werven, dan moet er tijdens deze maanden geen bedrijfsvoorheffing worden ingehouden op het loon indien deze jonge werknemer voldoet aan de volgende voorwaarden: 1. de jongere mag niet meer onderworpen zijn aan de leerplicht, hij moet elke studie met volledig leerplan of volledige leertijd hebben stopgezet, hij moet alle activiteiten hebben stopgezet die door een studie, leertijd of opleidingsprogramma of door om het even welk programma van een studie met volledig leerplan zijn opgelegd; 2.de jongere moet aangeworven zijn met een arbeidsovereenkomst die aanvangt in de maanden oktober, november of december 2025; 3.het maandelijks bedrag van de bruto belastbare bezoldiging mag niet hoger zijn dan € 4.875. Vanaf januari 2026 moet wel bedrijfsvoorheffing op het loon van de jongere worden ingehouden. Terugbetaling thuisladen 11 SOCIAAL SECRETARIAAT

“ Ook al is het nog wachten op de Belgische invulling van het toezichtskader, werkgevers moeten sinds 2 augustus 2025 al rekening houden met de rechtstreekse gevolgen van de AI-verordening. CONSULT 12

De Europese AI-verordening trad op 1 augustus 2024 in werking en heeft stapsgewijs uitwerking. De laatste deadline is voorzien voor 2 augustus 2027. Nieuwe AI-verplichtingen vanaf 2 augustus 2025 Sinds 2 februari 2025 gelden er verplichtingen voor ondernemingen die AI-systemen inzetten: • AI-geletterdheid van werknemers: werkgevers moeten ervoor zorgen dat medewerkers die met AI-systemen werken voldoende ‘AI-geletterd’ zijn. De verordening preciseert dit begrip niet, waardoor de invulling afhankelijk zal zijn van de functie, het opleidingsniveau en de mate waarin AI binnen de organisatie wordt gebruikt. • AI-beleid binnen de onderneming: daarnaast moeten ondernemingen beschikken over een formeel beleid rond het gebruik van hun AI-systemen. Wanneer dit nog niet is uitgewerkt, raden wij aan om dit zo snel mogelijk te concretiseren in een duidelijke en gedetailleerde AI-policy. Op 2 augustus 2025 traden opnieuw een aantal belangrijke verplichtingen in werking die voornamelijk betrekking hebben op: • De regels voor de aanbieders van AI-modellen voor algemene doeleinden: dit zijn modellen die getraind zijn om op basis van data een grote hoeveelheid taken uit te voeren. De meeste werkgevers zullen enkel gebruiker zijn en niet aanbieder, zodat we in dit artikel hier niet verder op in zullen gaan. • Het toezichtskader: sinds 2 augustus 2025 moet elke lidstaat nationale autoriteiten hebben aangesteld die instaan voor een correcte toepassing van de verordening. Sinds 2 augustus 2025 moeten conformiteitsbeoordelingsinstanties ook voldoen aan een aantal regels. Deze laatste zijn instanties, aangemeld door de nationale autoriteiten bij de Europese Commissie, die AI-systemen met het hoog risico zullen testen, controleren en certificeren. • De sancties. SANCTIES Zoals hierboven vermeld, zijn de bepalingen rond sancties van toepassing sinds 2 augustus 2025. De AI-verordening voorziet enerzijds zelf in specifieke maximumboetes voor bepaalde inbreuken, zonder dat daar eerst Belgische wetgeving voor nodig is: • het gebruik van verboden AI-toepassingen met een onaanvaardbaar risico, zoals systemen die gedrag manipuleren op basis van kwetsbaarheden: boete tot 35 miljoen euro of 7% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag het hoogste is; • het niet naleven van verplichtingen voor ontwikkelaars, distributeurs of gebruikers van hoogrisico-AI-systemen, zoals AI die wordt ingezet bij wervingsprocedures of kredietbeoordeling: boete tot 15 miljoen euro of 3% van de wereldwijde jaaromzet; • het verstrekken van onjuiste of misleidende informatie aan toezichthoudende autoriteiten, bijvoorbeeld over de werking of het doel van een AI-systeem: boete tot 7,5 miljoen euro of 1% van de wereldwijde jaaromzet. Anderzijds moet België zelf nog aanvullende nationale regels uitwerken over handhaving en sancties. BELANGRIJK VOOR WERKGEVERS Ook al is het nog wachten op de Belgische invulling van het toezichtskader, werkgevers moeten sinds 2 augustus 2025 al rekening houden met de rechtstreekse gevolgen van de AI-verordening. Zo kan het gebruik van een AI-gestuurde leugendetectie tijdens sollicitatiegesprekken – een verboden AI-praktijk – aanleiding geven tot een boete tot 35 miljoen euro of 7% van de wereldwijde jaaromzet, afhankelijk van welk bedrag hoger ligt. Daarnaast blijven ook andere verplichtingen gelden, zoals het verhogen van ‘AI-geletterdheid’ bij werknemers én het ontwikkelen van een duidelijk AI-beleid, ondersteund door een transparante en toegankelijke AI-policy. Via ons kan je een model van een AI-policy bekomen. 13 CONSULT

BEPERKING VAN DE DUUR VAN DE UITKERINGEN Voortaan wordt het recht op volledige werkloosheidsuitkeringen beperkt in de tijd. In principe kan een werkzoekende gedurende maximum 24 maanden een uitkering ontvangen. Dit recht bestaat uit een basisperiode van 12 maanden. Die periode kan verlengd worden met maximaal 12 bijkomende maanden, afhankelijk van het aantal gewerkte dagen vóór de werkloosheid (= verlengingsperiode). NIEUWE REGELING BIJ VRIJWILLIG ONTSLAG DOOR DE WERKNEMER Opvallend is dat een werknemer die zelf ontslag neemt, voortaan éénmalig toch recht kan hebben op werkloosheidsuitkeringen. De werknemer moet hiertoe een aanvraag indienen. Dit eenmalig recht geldt voor wie minstens 10 jaar oftewel 3120 arbeidsdagen en gelijkgestelde dagen gewerkt heeft als loontrekkende. In dat geval krijgt men gedurende maximaal 6 maanden een uitkering. Wie daarbij een opleiding in een knelpuntberoep aanvat, kan tot 12 maanden ondersteuning krijgen. Deze maatregel geldt enkel voor ontslagen vanaf 1 maart 2026. De hervorming van de werkloosheidsreglementering is intussen gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad. Aangezien deze hervormingen voornamelijk een impact hebben op werknemers, geven we je hierna enkel een korte update met de belangrijkste wijzigingen. WIJZIGING INKOMENSGARANTIE-UITKERING (IGU) De inkomensgarantie-uitkering voor deeltijdse werknemers blijft bestaan, maar wordt voortaan ook beperkt in de tijd. Enkel deeltijdse werknemers die gemiddeld minstens 19 uur per week werken (of minstens halftijds), behouden hun recht op deze uitkering zolang hun tewerkstelling loopt. ANDERE WIJZIGINGEN Tijdelijke werklozen zullen zich vanaf 2026 verplicht moeten inschrijven als werkzoekende zodra de tijdelijke werkloosheid drie maanden duurt, ongeacht de oorzaak. Daarnaast wordt het minimum aantal uren voor deeltijdse tewerkstelling met behoud van rechten vastgesteld op minstens gemiddeld 12 uur per week. OVERGANGSREGELING TOT 2030 Voor werkzoekenden die vóór 1 maart 2026 al een uitkering ontvangen, komt er een overgangsregeling. De duur van het recht onder de oude regels varieert naargelang hun situatie op 30 juni 2025. Het recht kan nog tot uiterlijk 30 juni 2030 behouden blijven, tenzij men onder één van de uitzonderingen valt. De hervorming van de werkloosheidsreglementering 14 CONSULT

Vanaf het schooljaar 2025-2026 zijn er heel wat, al dan niet tijdelijke, wijzigingen aan de regeling rond het Vlaams opleidingsverlof. Hieronder vind je een overzicht van deze wijzigingen. STRENGER TOEPASSINGSGEBIED (TIJDELIJK) Tot en met het schooljaar 2024-2025 konden werknemers die minstens 50% tewerkgesteld zijn in het Vlaams Gewest gebruik maken van het Vlaams opleidingsverlof. Voor het schooljaar 2025-2026 zal het verplichte tewerkstellingspercentage tijdelijk verhogen naar 80% en moet een werknemer minstens gemiddeld 28 uur per week werken om recht te hebben op het Vlaams opleidingsverlof. VERLAGING LOONFORFAIT (TIJDELIJK) De werkgever ontvangt een tussenkomst van de Vlaamse overheid in de loonkost voor de gevolgde opleidingsuren. Dit gebeurt o.b.v. een forfaitair bedrag. Voor het schooljaar 2025-2026 wordt dit forfaitair bedrag tijdelijk verlaagd tot € 14,91 (voorheen: € 21,30). UITGESLOTEN OPLEIDINGEN Sedert 1 september 2025 worden de volgende opleidingen expliciet uitgesloten uit de regelgeving: • onthaaltrajecten; • begeleiding van een startende collega door een meter of peter; • een online aanbod van opleidingsvideo’s; • bedrijfstheater; • lerende netwerken; • lunch and learn sessies; • intervisie. Deze vormen van opleiding kwamen ook in het verleden niet in aanmerking voor Vlaams opleidingsverlof, maar de uitsluiting wordt nu expliciet in de regelgeving opgenomen. COMBINATIEMOGELIJKHEID AFGESCHAFT De opleiding uit de opleidingsdatabank of de loopbaangerichte opleiding moet minstens 32 contacturen of minstens 3 studiepunten bevatten. Sinds het schooljaar 2021-2022 kon er sneller worden voldaan aan de minimumvoorwaarde van 32 uur opleiding, aangezien de duurtijd werd beoordeeld over alle inschrijvingen heen binnen een periode van 1 jaar of 365 dagen, ook bij verschillende opleidingsverstrekVlaams opleidingsverlof, wat wijzigt er? Het Vlaams opleidingsverlof biedt werknemers de gelegenheid om, onder bepaalde voorwaarden, van het werk afwezig te zijn met behoud van loon. Dit om een opleiding te volgen of te studeren. De werkgever kan hiervoor een tegemoetkoming in de loonkost ontvangen. kers. Dit systeem wordt niet verlengd voor schooljaar 2025-2026 en loopt dus af op 31 augustus 2025. GEMEENSCHAPPELIJK INITIATIEFRECHT VERLENGD De werkgevers krijgen de mogelijkheid om opleidingen voor te stellen aan hun werknemers zodat ze hun toekomstkansen in de sector of op de arbeidsmarkt versterken. Een werknemer die zowel zijn eigen opleidingskeuze volgt, als ingaat op het voorstel van de werkgever, verdubbelt zijn recht op het Vlaams opleidingsverlof en kan maximaal 250 verlofuren opnemen. In afwachting van een structurele hervorming, wordt het gemeenschappelijk initiatiefrecht opnieuw verlengd voor het schooljaar 2025-2026. UITZENDARBEID Bepaalde richtlijnen uit de “Handleiding werkgevers VOV” worden effectief opgenomen in de regelgeving, zodat ze afdwingbaar en bindend zijn. Deze richtlijnen hebben vooral betrekking op uitzendarbeid, namelijk: • de gebruiker moet onder de toepassing van de cao-wet vallen; • Het uitzendkantoor moet de ontvangen terugbetaling van de Vlaamse overheid doorstorten aan de gebruiker; • het uitzendkantoor mag een administratieve kost aanrekenen aan de gebruiker voor het indienen van de terugbetalingsaanvraag, maar mag geen percentage van de ontvangen terugbetaling achterhouden. Het afsprakenkader omtrent de administratieve kost moet transparant zijn en vooraf worden opgenomen in een overeenkomst tussen het uitzendkantoor en de gebruiker. 15 CONSULT

Al jouw bedrijfsdiensten, bereikbaar én dichtbij SOCIAAL SECRETARIAAT CONSULT VERZEKERINGEN EXTERNE PREVENTIE MILIEU & ENERGIE ACADEMY

YMA is een expert in oppervlaktebehandelingen van metaal, tafelonderstellen en leuningen tot bouwkranen. YMA zorgt voor stralen, metalliseren of poederlakken. Dit familiebedrijf, dat al sinds 1987 actief is, wordt sinds acht jaar geleid door huidige zaakvoerder Jan Persoons en telt momenteel tien medewerkers. Drie jaar geleden kwam de onderneming voor het eerst in contact met CLB bedrijfsdiensten. “Vanaf de eerste kennismaking was er een klik met onze contactpersoon van CLB bedrijfdiensten. Heel het team denkt echt mee en begrijpt onze noden” vertelt Jan. Sindsdien rekent YMA op CLB bedrijfdiensten voor het volledige loonsecretariaat én voor ondersteuning bij milieuvergunningen. Vlotte communicatie en persoonlijke aanpak Wat Jan het meest waardeert aan CLB bedrijfdiensten? De directe bereikbaarheid en snelle opvolging. “Als ik YMA KOOS DRIE JAAR GELEDEN VOOR CLB een vraag heb, kan ik bellen of mailen en krijg ik meestal dezelfde dag nog antwoord. Dat was bij ons vorige loonsecretariaat niet altijd zo. Bovendien hebben we één vast aanspreekpunt, wat enorm handig is.” CLB bedrijfdiensten ondersteunt YMA ook bij milieuadministratie, zoals opvolgen en het up-to-date houden van milieuvergunningen. “Als KMO hebben we een milieuvergunning nodig vanwege bepaalde producten die we gebruiken. CLB zorgt ervoor dat alles in orde blijft bij de stad en provincie.” Aanrader voor andere bedrijven YMA zou CLB bedrijfdiensten zonder twijfel aanbevelen. “De samenwerking verloopt soepel, ze zijn betrouwbaar en bovendien ook zeker niet de duurste” besluit de zaakvoerder. Dankzij een betrouwbare partner als CLB bedrijfdiensten kan YMA zich volledig richten op zijn kernactiviteiten, met de zekerheid dat alles qua loon- en milieuadministratie in goede handen is. IZ. Schurhovenveld - Meiveldlaan 4660 - Sint-Truiden - 011 87 41 11 - info@yma.be - yma.be “De klik was er meteen” zaakvoerder Jan Persoons 17 KLANT AAN HET WOORD

“ Slechte zichtbaarheid werkt vermoeidheid in de hand, wat aanleiding kan geven tot ongevallen. Zien en gezien worden is de boodschap. 18 EXTERNE PREVENTIE

De donkere maanden zijn niet altijd even veilig SLECHTE ZICHTBAARHEID Zeggen dat werken in de schemering en in het donker extra veiligheidsrisico’s met zich meebrengt is een open deur intrappen. Een slecht verlichte arbeidsplaats geeft bijvoorbeeld aanleiding tot vallen en struikelen, aanrijdingen en kwetsuren door zich te stoten of ergens tegen te lopen. Ook signalen en instructies kunnen minder goed gezien worden met alle gevolgen van dien. Slechte zichtbaarheid werkt vermoeidheid in de hand, wat op zijn beurt weer aanleiding kan geven tot ongevallen. Zien en gezien worden is dan ook de boodschap. Een aantal (vaak eenvoudige) maatregelen kunnen ervoor zorgen dat je beter ziet en gezien wordt in het donker: • Zorg voor reflecterende kleding. Zowel in het echte donker als in de schemerperiodes kan dit een enorm verschil maken. Dergelijke kleding moet voldoen aan de norm NBN EN ISO 20471: 2013. In de Codex Bijlage IX.2-2 wordt opgesomd voor welke werkzaamheden dit soort kledij verplicht is. • Tegelijkertijd zal men zoveel mogelijk donkere kleding vermijden. • Persoonlijke verlichting: tegenwoordig is het eenvoudig om individuele lampjes allerhande aan te schaffen. Vaak kunnen die eenvoudig via een USB-verbinding worden opgeladen en door een simpel systeem aan de kledij bevestigd worden. • Een goed verlichte werf of hal: zeker wanneer er veel verkeer in de hal of op de werf is, kan een goede verlichting letterlijk van levensbelang zijn. • Zorg ervoor dat de verlichting van voertuigen, fietsen of motorfietsen in orde is. Aanhangwagens vragen speciale aandacht. SPECIALE RISICO’S VAN WERKNEMERS DIE AFGEZONDERD WERKEN Werknemers die afgezonderd tewerkgesteld zijn, lopen in alle jaargetijden speciale risico’s. In de donkere dagen verhogen deze risico’s nog. Het risico op vallen en struikelen is misschien hetzelfde als voor andere werknemers, de gevolgen kunnen veel erger zijn. Hetzelfde geldt voor agressie en ander ‘ongewenst’ gedrag. Als het slachtoffer er niet in slaagt anderen te verwittigen kunnen de gevolgen van een ongeval van tamelijk onschuldig naar zeer ernstig veranderen. Er bestaan gelukkig talloze oplossingen om deze werknemers op te volgen en om hen alarm te laten slaan als er iets fout loopt. Een individueel alarm voor alleenwerkers (afgezonderd tewerkgestelde werknemers) is een toestel waarmee deze werknemers snel alarm kunnen slaan in geval van noodsituaties. Het systeem stuurt dan een signaal naar andere werknemers of naar een alarmcentrale. Deze systemen zijn onmisbaar voor de veiligheid van werknemers in risicovolle omgevingen waar ze buiten het zicht van collega’s werken. Dergelijke systemen bestaan er in verschillende uitvoeringen: • Noodknop: bij deze systemen activeert het slachtoffer zelf het systeem door een druk op een knop. • Systemen die een val, schok of langdurige bewegingsloosheid waarnemen en dan anderen alarmeert. • Systemen met locatiebepaling: ze bestaan zowel voor locaties in open lucht als voor locaties binnen gebouwen. • De opvolging van het alarm kan door collega’s, leidinggevenden, meldkamers of door alarmcentrales gebeuren. Sommige systemen kennen een tweerichtingscommunicatie zodat met het slachtoffer kan gepraat worden. De dagen worden weer korter. De donkere herfst- en winterdagen staan weer voor de deur. Deze periode brengt niet alleen gezelligheid met zich mee, maar ook een aantal specifieke veiligheidsrisico’s. Denken we maar aan de slechte zichtbaarheid, gladde wegen, lage temperaturen etc. We overlopen hier een aantal (maar lang niet alle) seizoensspecifieke risico’s die zich op de arbeidsplaats in deze periode kunnen voordoen. 19 EXTERNE PREVENTIE

WINTERWEER Het klimaat mag dan opwarmen, winterse weersomstandigheden blijven specifieke risico’s geven. Over de risico’s van gladde wegen hebben we het elders in dit artikel. Hier willen we ons toespitsen op de effecten van lage temperaturen van koud winterweer. Werken in de koude heeft allerlei negatieve gevolgen: • Comfortproblemen als kou, rillingen, beven…; • Gezondheidsproblemen als vrieswonden, winterhanden en -voeten, syndroom van Raynaud (witte vingers door het samentrekken van de bloedvaatjes in de vingers); • Gevaren als hypothermie of onderkoeling. Een aantal technische en organisatorische maatregelen kunnen helpen om problemen te voorkomen. De Codex verplicht de werkgever hier trouwens toe. Organisatorisch kan men ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk buiten gewerkt wordt door bijvoorbeeld alle voorbereidingen, overleg e.d. binnen te laten plaatsvinden. Ook (etens)pauzes worden best in verwarmde lokalen gepland. Voorzie gratis warme dranken (koffie, thee, soep, chocomelk…). Aangepaste kledij (kousen, handschoenen, jas, muts…) zijn een vanzelfsprekendheid. Voor de blootstelling aan koude worden de actiewaarden voor blootstelling vastgesteld in functie van de fysieke werkbelasting. In tegenstelling tot blootstelling aan hoge temperaturen zijn de waarden die hier vermeld worden de ‘gewone’ droge temperaturen; wat men met een ‘gewone’ thermometer meet dus. • 18° C voor zeer licht werk; • 16° C voor licht werk; • 14° C voor halfzwaar werk; • 12° C voor zwaar werk; • 10° C voor zeer zwaar werk. Technische en organisatorische maatregelen moeten de veiligheid en het comfort van de werknemers garanderen: • Schermen of zeilen kunnen blootstelling aan koude tocht verminderen; • Verplaatsbare verwarmingstoestellen (elektrisch of op fossiele brandstof (let op CO-intoxicatie) zijn in een aantal gevallen (wettelijk) noodzakelijk; • Zorg voor verwarming in de cabines van werfvoertuigen; • Voorzie verwarmde rust- en sanitaire lokalen; • Geef de werknemers degelijke, zuivere en droge kledij die ze tegen de koude beschermt; • Voorzie warme dranken (koffie, thee, chocolademelk, soep…); • Wissel werk in de koude af met werk in warmere omstandigheden; • Voorzie passend gezondheidstoezicht; • Leg eventueel werkloosheid wegens klimatologische redenen in. TOENEMENDE INBRAAKPOGINGEN In privéwoningen vinden de meeste inbraken overdag of in de vooravond plaats. Inbraken in bedrijven vinden vaak ook op deze tijdstippen plaats. Vooral bedrijven en werven die ’s nachts verlaten zijn, lopen dan logischerwijs een groot risico. Inbraakpreventie is een risi20 EXTERNE PREVENTIE

co dat natuurlijk niet echt seizoensgebonden is (al is het in de winter wel langer donker). Een specifiek risico is er voor de werknemers die het gebouw of de werf als laatste moeten sluiten. Vaak zullen inbrekers van dit onbewaakte moment gebruik proberen te maken om binnen te raken. Ook hier kan een persoonlijk alarm nuttig zijn. KANS OP ONGEWENST GEDRAG Dat boer Bavo de katjes in het donker kneep weten we allemaal sinds Miel Cools er een liedje over gemaakt heeft. Jammer genoeg zit er ook een hoog waarheidsgehalte in dit lied. Slechte zichtbaarheid en donkere (arbeids)plekken zijn voor veel mensen met slechte bedoelingen de aanleiding om over de schreef te gaan. Zeker als het werkneemsters (of werknemers) betreft die alleen, afgezonderd tewerkgesteld zijn. Een mobiele noodknop of een ander alarmeringstoestel kan in deze omstandigheden veel hulp bieden. KOOLMONOXIDE Door het gebruik van allerhande verwarmingstoestellen neemt de kans op koolmonoxide-intoxicatie toe. Koolstofmonoxide of CO is een veel voorkomend giftig gas, zowel thuis als op het werk. Het is geur-, kleur- en smaakloos. Daardoor duurt het vaak lang vooraleer we een intoxicatie opmerken (vaak zelfs te laat). CO ontstaat bij de verbrandingsprocessen voornamelijk wanneer er onvoldoende zuurstof aanwezig is. Als het gas in het bloed wordt opgenomen zal het het transport van zuurstof bemoeilijken of verhinderen. De oorzaak van koolmonoxidevergiftiging ligt meestal in een slecht functionerend verwarmingstoestel en/of een slechte verluchting. De symptomen van CO-vergiftiging treden meestal geleidelijk op en zijn erg aspecifiek: hoofdpijn en duizeligheid, misselijkheid, gezichts-, reuk- en aandachtsstoornissen, borst-, spier- en buikpijn… Zonder tussenkomst raakt het slachtoffer bewusteloos, komt in een coma terecht en overlijdt. Zelfs een lichte CO-vergiftiging vereist medische zorg: bij elk vermoeden moet het slachtoffer naar het ziekenhuis worden gebracht. Daar wordt zuurstof toegediend om de koolstofmonoxide te verwijderen. Natuurlijk moet het verantwoordelijk verwarmingstoestel uitgeschakeld worden en moet het lokaal geventileerd worden. Drie principes moeten ongelukken helpen voorkomen: • Controleer: zorg voor gekeurde toestellen. • Ventileer: plaats verluchtingsroosters of zet een raam op een kier. • Alarmeer: plaats eventueel een CO-melder. Omdat CO een fractie lichter dan lucht is, plaatst of hangt men deze melder best zo hoog mogelijk. 21 EXTERNE PREVENTIE

Samengevat kunnen we concluderen dat de donkere dagen niet alleen gezelligheid en kaarsjes betekenen maar dat ze gepaard gaan met nogal wat bijkomende risico’s. Een nauwgezette risicoanalyse is dan ook zeker geen overbodige activiteit. Op voorwaarde dat de nodige gevolgen aan de resultaten van de analyse gegeven worden natuurlijk. SLIPPERTJES VERMIJDEN Vallen en uitglijden zijn de voornaamste oorzaak van arbeidsongevallen. Het risico op dit soort ongevallen is in de herfst en winter groot. Natte vloeren, bladeren op de weg, sneeuw en ijzel nodigen bijna uit om uit te glijden of te vallen. Het strooien van zout kan natuurlijk wat soelaas brengen. De verantwoordelijkheid van de overheid houdt op waar het bedrijfsterrein begint. Het zou dan ook niet de eerste keer zijn dat werknemers veilig op het werk aankomen, maar eenmaal binnen de poort uitglijden met alle gevolgen vandien. Een intern strooiplan is dan ook een nuttige tool. Bepaal welke wegen, fietsstroken en voetpaden het meest gebruikt worden en begin met die eerst te strooien. Speciale aandacht moet uitgaan naar de parkeerterreinen. Het is immers daar dat zich vaak slipongevallen voordoen. Aarzel niet om sommige verbindingen af te sluiten indien niet alles kan gestrooid worden of indien er te weinig intern verkeer is om het zout zijn werk te laten doen. In hetzelfde kader kan men overwegen het gebruik van bedrijfsfietsen tijdelijk te verbieden. Zorg tenslotte ook voor de nodige signalisatie binnen het bedrijf en maximaliseer telewerk bij zwaar winterweer. 22 EXTERNE PREVENTIE

Leer hoe je correct op je bureaustoel zit en ontdek waarom regelmatig bewegen en korte pauzes nemen zo belangrijk zijn voor je gezondheid én productiviteit. Met eenvoudige tips en oefeningen voorkom je rug-, nek- en schouderklachten. VOOR MEER ENERGIE & MINDER KLACHTEN Fit op je werkplek! GRATIS INFO SESSIE HOE INSCHRIJVEN? SCAN DEZE CODE Telkens van 7.30 - 9.30 uur PELT: 23/10/25 TURNHOUT: 27/11/25 GEEL: 22/01/26 LEUVEN: 26/02/26 Een organisatie van clbgroup.be

Warm, veilig en voorbereid. Zo kom je de winter door! ALGEMEEN • Laat een specialist een preventief winteronderhoud uitvoeren. Controleer zelf ook regelmatig je wagen. • Vertrek op tijd zodat je je niet hoeft te haasten. • Houd voldoende afstand van je voorligger. • Was je voertuig regelmatig om schade door dooizout te voorkomen. • Span de handrem niet aan wanneer het vriest. • Voorzie in je wagen een noodkit voor pech onderweg (dekentje om je warm te houden, wat voedsel en drank). ONDERHOUD • Accu • Ruitenvloeistof (antivries) • Koelvloeistof • Banden • Ruitenwissers DE DEUREN • Smeer de rubberen afdichting in met rubbervet om kleven te voorkomen. • De deuren niet bruusk opentrekken. Duwen is beter dan trekken. • Gebruik slotontdooier om de sloten vrij te maken, maar ook om de deuren te openen. DE RAMEN • Controleer de staat van de ruitenwissers en vervang indien nodig. • Besteed aandacht aan het peil van de ruitenvloeistof. • Zorg dat de wagen en alle lampen altijd ijs- en sneeuwvrij zijn voor vertrek. • Leg een krabber en ontdooivloeistof in de wagen. • Koop een zeil om op de wagen te leggen. DE BANDEN • Winterbanden hebben een grote meerwaarde bij temperaturen lager dan 7°C. Ze zorgen voor meer grip en een kortere remweg. • In bepaalde gebieden zijn sneeuwkettingen verplicht. Zorg ervoor dat je deze bij hebt. “ Hoewel de meteorologische winter pas op 1 december start, geven we je alvast enkele nuttige tips. 24 EXTERNE PREVENTIE

• Motorrijders dragen best geen te dikke sjaal die de bewegingsvrijheid beperkt. • Voorkom vastvriezen van het contactslot door het in te spuiten met een waterafdrijvend slotensmeermiddel. • Houd de batterij in prima conditie door ze ’s nachts aan een druppellader te koppelen. • Vermeld een ICE-nummer in je gsm of draag een ICE-tag op je lichaam. Al geldt dit laatste niet enkel in de winterperiode.(ICE = In Case of Emergency) • Denk aan de vogeltjes! Hang voederbollen en voorzie eventueel wat water (kan bevriezen) op veilige hoogte (weg van katten). • Als je buiten huisdieren hebt, voorzie dan een plaats waar ze droog en uit de wind kunnen schuilen. • Bescherm de waterleidingen en- teller tegen vorst. Laat het water van buitenkraantjes af. • Span de tuinvijver af. • Zorg voor voldoende verlichting buiten. Het wordt snel donker! • Snoei alle planten en dek de vorstgevoelige planten af. • Verwijder alle voorwerpen die tijdens de zomerperiode op het gazon zijn achtergebleven. • Maak de dakgoten schoon zodat regen en smeltwater vlot weg kunnen vloeien. • Voorzie trapjes en schuine opritten van antislip. • Haal een sneeuwschep en dooizout in huis, zodat je de stoep en toegang tot je woning kan vrijmaken. • Laat de ketel en de schouwen vegen om brand te voorkomen. • Controleer op voldoende stookolie/hout. • Let op bij een sterke gasgeur! Steek nooit het licht aan als je gas ruikt. Ventileer en raadpleeg een technieker. • Zorg voor voldoende verluchting om koolstofmonoxidevergiftiging te voorkomen. Plaats eventueel melders. • Goede verluchting voorkomt ook vochtige lucht en schimmelvorming in huis. • Bezoek hulpbehoevende mensen. • Laat de nodige contactgegevens achter bij de thuisblijvers. • Maak een lijstje met de nodige spullen. Denk bv aan zonnecrème en after sun voor huid en lippen. • Neem wat energierijke voeding mee om suikertekort op te vangen (dextrose, bananen, …). • Denk aan een eerste hulp kit met pleisters, een schaartje, ontsmettingsmiddel, basis medicatie (pijnstiller, keelpastilles, …). • Vergeet bij een wintersportvakantie je helm niet! Denk ook aan andere bescherming (pols, knieën, rug, …). • Bereid je lichaam voor op wintersport. • Doe de weken voor vertrek wat spierversterkende oefeningen. • Blijf op de piste. Houd rekening met het lawinealarm. • Controleer of je verzekeringen in orde zijn (vb hospitalisatie, wegbijstand, …). • Kleding: - een muts, handschoenen, sjaal en een jas; - koop schoenen met een stevige zool voor voldoende grip; - een zonnebril tegen de sterke winterzon is geen overbodige luxe. 25 EXTERNE PREVENTIE

RkJQdWJsaXNoZXIy MzcyMTQ3